Hoe het allemaal is begonnen

“Zo, daar zullen je collega’s wel om hebben gevochten”, hoor ik de laatste weken vaak zeggen als ik vertel over mijn aankomende reis naar Amerika.  De meesten denken dat een hoge pief bij de PZC heeft besloten dat een verslaggever naar de Verenigde Staten zou moeten gaan om daar Zeeuwse verhalen te schrijven in het kader van de festiviteiten rond Hudson 400.  En dat ik dan uit de vele gegadigden zou zijn uitverkoren. “Nou”, zeg ik dan. “Zo is het niet helemaal gegaan.”

Eigenlijk begon het allemaal met een persoonlijke crisis.  Een midlife-crisis op je 36ste? Ja hoor, het bestaat. Ik ben er gewoon een beetje vroeg bij. Twee jaar geleden gescheiden, geen kinderen en tien jaar bij de krant. Is dit alles?, vroeg ik me af. En dat leidde tot allerlei andere ingewikkelde vragen als: wie ben ik, wat wil ik verder met mijn leven en waarom ben ik hier eigenlijk?  Ik stortte me op cursussen persoonlijke ontwikkeling, enneagram en aanverwante onderwerpen.

En dus stormde ik ergens in april vorig jaar het kantoor van mijn hoofdredacteur binnen en stak van wal met de volgende mededeling: “Ik heb eens nagedacht over mijn toekomst en denk dat ik over een tijdje naar Amerika wil. Ik heb met niemand afspraken en kan gaan en staan waar ik wil. Kun je me daarbij helpen?”, vroeg ik aan hem.

Natuurlijk was de arme man totaal overrompeld door mijn onthulling. En dus gaf ik hem een beetje meer uitleg over waarom enzo.  “Nou,” was zijn antwoord, “natuurlijk wil ik je best aanbevelen bij persbureaus als GPD of ANP, maar de kans dat het je lukt als correspondent te worden aangenomen is klein. Als er al een vacature is, zijn er vele gegadigden en dan moet je echt iets kunnen laten zien dat anderen niet hebben.”

De moed zonk me in de schoenen, ook al had ik dit antwoord min of meer kunnen verwachten. Maar toen  kwam hij met een voorstel: “Waarom ga je niet eerst voor de PZC een paar weken naar Amerika? Kijk eens of het je de komende tijd lukt om met twaalf à twintig Zeeuwse verhalen te komen die wij kunnen publiceren. Dan bouw je een portfolio op en je hebt de kans eens rond te kijken bij bedrijven daar.”

Zoals iemand vorige week opmerkte: “Dus je dacht: ik ben het een beetje beu hier en kom, laat ik zelf eens een slinger aan mijn carrière geven!” Ja, zó ongeveer, dus.

4 reacties

Opgeslagen onder Column

4 Reacties op “Hoe het allemaal is begonnen

  1. Wouter

    Hallo Lilian,

    Volgens mij een mooi begin van je blog!!
    Ben erg benieuwd naar je verhalen.
    Lees er wel over in ieder geval.

    Go nuts there!

  2. Linda van Klink

    Spannend! Ik blijf je verhalen volgen via je blog, ben benieuwd hoe je het vindt in the States.

  3. Pingback: Primeur voor mezelf «

Geef een reactie

