Vooroordelen

macKen je ze ook, van die mensen die je misprijzend aankijken als je je lunch bij de McDonalds’ haalt? Van die mensen die uit ‘principiële overtuiging’ alles uit Amerika mijden? Of van die mensen die wel naar Amerika gaan voor een vakantie, het er helemaal te gek vinden en vervolgens roepen: ja alle vooroordelen over Amerikanen zijn waar, ik heb het echt zelf meegemaakt!

Wat is dat toch met ons Nederlanders? Waarom denken we collectief dat het Amerikaanse volk dom, dik, oppervlakkig en naïef is? Waarom niet warm, openhartig, vriendelijk en gastvrij?

Goed. Tijdens mijn tijd in New York ben ik ook wel eens iemand tegengekomen die enthousiast riep: ‘Oh so you’re from Amsterdam? That’s great, I’m from Maryland, too!’ (‘Oh, kom je uit Amsterdam? Wat leuk, ik kom ook uit de staat Maryland!’). En ook ik heb meer dan eens een Amerikaan horen beweren dat Nederland de hoofdstad van Denemarken was.

Dom? Misschien. Maar euh, hoeveel Europeanen kunnen de vijftig Amerikaanse staten opnoemen, inclusief de hoofdsteden? En wie herinnert zich niet die pijnlijke rubriek van de Vakantieman van Frits Bom, waar onze vakantievierende landgenoten in een ver zonnig oord op een landkaart mochten aanwijzen waar ze dachten te zijn?

Ja, een oppervlakkig gesprek is zo gemaakt, maar ik heb gelukkig genoeg Amerikanen leren kennen met wie zinnige gesprekken te voeren valt en die volkomen op de hoogte zijn van wat er in de wereldpolitiek gebeurt.  Het probleem is het culturele verschil tussen Amerikanen en Nederlanders, want wat wij denken dat een gesprek is, is voor veel Amerikanen een vorm van beleefdheid. Niet meer, niet minder. En eigenlijk vind ik dat een heel prettige omgangsvorm.

Wie een beetje verloren op straat om zich heen kijkt, krijgt al snel de vraag: ‘May I help you, ma’am?’ (‘Kan ik u ergens mee helpen, mevrouw?’).  In een volle bus schuiven alle passagiers zonder morren naar achteren als de chauffeur dat vraagt. Of ze duiken in hun portemonnee om geld te wisselen voor een medepassagier die het buskaartje niet gepast kan betalen, terwijl de chauffeur standaard geen wisselgeld heeft. Kom daar maar eens om in een willekeurige tram in stoïcijns voor zich uit kijkend Amsterdam!

3 reacties

Opgeslagen onder Column

3 Reacties op “Vooroordelen

  1. B.J. Kole

    Beste Lilian,

    Die misprijzende blik kan ik onderschrijven, Mc Donalds is namelijk zeer ongezond, wellicht goed te praten voor een extraatje, maar zeker niet voor de lunch. [30% van alle Amerikanen is ‘obese’]

    New York is zeker niet te vergelijken met de rest van de USA.
    Het merendeel van de tientallen miljoenen dikkerds: Bush stemmers, die geen krant lezen en geen benul hebben van de rest van de wereld, woont in ‘the midwest’.

    Overigens is die beleefdheid zeer oppervlakkig en helaas geen waarborg tegen domheid.
    Je kan trouwens de STATEN van de USA niet vergelijken met de LANDEN van Europa.

    Regards,

    Dr Bastiaan Kole,
    Oxford

  2. Flip Tromper

    Beste Lilian,

    Sinds jaren ben ik bezig met stamboom onderzoek van mijn zeeuwse voorouders op Schouwen-Duiveland en sinds enige jaren in de U.S.A via internet. Ik had mij aangemeld bij Rootsweb.com,zodat ik in de staat Michigan (waar heel veel Nederlanders heen gingen) county Kalamazoo, city of Kalamazoo mijn vragen kon stellen. In de hoop of zij geboorte, overlijden en huwelijken van Leendert van der Linde en Cornelia Tromper en nazaten voor mij hadden.
    Tot mijn verbazing kreeg ik heel snel antwoord op m’n in gebrekkig Engels gestelde vragen. Vrijwilligers van die site City of Kalamazoo, Wayne zijn vrouw Ardis en Jeff die in City Kalamazoo, Kalamazoo county,in het Clerk’s office gebouw zitten en al die vragen beantwoorden heb ik zo vragend van gegevens een persoonlijke band opgebouwd.Zij vinden het heel bijzonder dat een Nederlander die probeert hun taal te schrijven en te begrijpen en ook trots is op zijn familie die naar Amerika emigreerden.
    Zoals bij voorbeeld Jeff die voor zijn hobby voor de county Kalamazoo foto’s neemt van begraafplaatsen daar op mijn verzoek op begraafplaats ‘Riverside’ een foto van een begraafsteen van Henry Tromper neemt en kostenloos de zelfde dag naar mij toestuurd.
    En Wayne en Ardis waar ik een persoonlijke band nu mee heb, die dan zeggen als je naar Amerika gaat ik een hele rondleiding van hun krijg waar mijn family heeft gewoond.
    Ik denk dat dit nu nooit meer zal gebeuren. In twee maanden tijd november en december 2008, ging mijn baas failliet, mijn vrouw ongeneeslijk (kanker) ziek werd. Ik dacht vroeger ook dat Amerikanen arrogant en een kamera op hun buik hadden hangen. Maar daar ben ik wel van terug gekomen via m’n hobby stamboom onderzoek.

    groetjes Flip Tromper,Rotterdam.

  3. Amazing Tukker

    @Dr Bastiaan Kole:

    U lijkt de vooroordelen goed gelezen te hebben…

    Overgewicht komt in de USA vooral voor onder mensen rond het minimumloon verdienen. Fast food is nu eenmaal goedkoop.
    Deze bevolkingsgroep stemt massaal Democratisch: Republikeinen (Bush) staan niet bepaald bekend om hun gulle hand als ’t om overheidssteun gaat.

    Uiteraard kan dit verschillen van staat tot staat: de politieke voorkeur verandert met de economische achtergrond van de mensen uit die omgeving.
    Elke staat heeft overigens zijn eigen wetten en karakter, net als de landen in Europa.

    Overigens gebruikt de “oppervlakkige” Amerikaan zijn titel bijna uitsluitend in zakelijke correspondentie, zodat de schijn van expertise over een onderwerp waar ze geen expert in zijn vermeden wordt.

Geef een reactie

