Aftellen is begonnen

vliegtuig2Nog drie dagen en dan is het zover. Vrijdagmiddag de dertiende vlieg ik naar New York, om daar aan het eind van de middag plaatselijke tijd aan te komen.  Bijna alles is geregeld: nieuw paspoort, journalistenvisum, ticket, hostel (Harlem, of all places!), huurauto en alle apparatuur om te kunnen schrijven, bellen, filmen, monteren en fotograferen. 

De eerste afspraak staat vast, op zaterdagochtend ga ik kijken bij de opbouw van de tentoonstelling Contemporary Harbor of Manhattan, die in mei in het MuZEEum in Vlissingen te zien is.  Waarschijnlijk ben ik de nacht van zondag op maandag ook al in touw: dan ben ik getuige van het binnenrijden van de vrachtwagens met groenten uit California. Geloof het of niet: de aanvoer van groenten in New York is in Zeeuwse handen. Ik ga naar de plek op Long Island waar de oesterboeren naar toe vluchtten toen ze het niet meer redden in Yerseke en Bruinisse.  En ga een kijkje nemen in Flushing, vernoemd naar Vlissingen. Het wordt een drukke week.

Het is tijd om koffers te pakken, mijn katje naar haar logeeradres te brengen, de laatste rekeningen te betalen, afscheid te nemen van de vertrouwde mensen om me heen.  Het is opwindend, maar ook spannend… zelfs een beetje eng om alles hier los te laten. Dat gevoel gaat over weet ik inmiddels uit ervaring: als ik het vliegtuig uitstap ben ik alles hier snel vergeten en leef ik daar.

4 reacties

Opgeslagen onder Dagboeknotities

4 Reacties op “Aftellen is begonnen

  1. Werner PEENE

    Lilian, Ik wens je alle succes en hoop dat je heel wat verhalen kan opsporen. Er zitten heel wat Zeeuwse roots van de familie (Van) Peene(n) in de States (Kalamazoo). Groeten uit België.

  2. Tilly Willemse

    Lilian, heel veel succes in Amerika, het zal vast een geweldige reis worden.
    ALs je in New York bent vind je misschien nog de naam Brouwers terug, ik weet dat in de jaren 20 van de vorige heel veel familieleden naar Amerika emigreerden en van 1 weet ik dat hij een scheepswerf in New York had, mijn vader zegt dat er zelfs een straat naar hem genoemd is, dat zou dan de Brouwersstreet zijn, ik ben wel eens het zoeken geweest en vond een straat die Brouwers of Stone street heet.
    Een hele goed reis, werkse en geniet ervan!
    gr Tilly

  3. Hoi Lilian, spannend hoor. Veel succes.
    @ Tilly Willemse: er is een Brouwers-café op de hoek van Stone Street en Coenties Alley.

  4. Hallo Lilian,
    Een hele goede reis. Via m’n RSS feedreader volgt ik je berichtgeving.
    Succes!
    Goos

Geef een reactie

