Zeeuwse boeken verdacht goed op Schiphol

Schiphol

Schiphol

Mevrouw, wilt u even uit de rij stappen?, was de vraag van de douanebeambte op Schiphol, in de gate waar mijn vliegtuig naar New York zou vertrekken. “Die koffer en die weekeindetas waarmee u heeft ingecheckt, bent u daar de eigenaar van?”, vroeg de dame in kwestie. “Goh, ja, natuurlijk, waarom wilt u dat weten?”, vroeg ik, tamelijk onbevangen. 
  
“En u heeft zelf alles ingepakt?”, vervolgde de vrouw, zonder achting te slaan op mijn wedervraag. Ik antwoordde bevestigend. Het verhoor ging verder: “Wanneer is dat geweest? Gisteravond? En niemand heeft daarna aan uw koffers gezeten? En wat is er verder met uw bagage gebeurd? Waar is het geweest? Zijn alle spullen die je hebt ingepakt uw eigendom?”
Nu begon bij mij toch langzamerhand het koude zweet uit te breken. Hadden de autoriteiten een zakje verdacht wit poeder gevonden? Inderdaad, niet alle spullen in de bagage zijn mijn eigendom: de afgelopen dagen heb ik van allerlei lezers boekjes in Zeeuws dialect, cd’s met Zuid-Bevelandse liedjes, digitale foto’s van de watersnoodramp en dvd’s van optredens van Ons Boeregoed meegekregen. Ook had ik een exemplaar van het jubileumboek 250 jaar PZC meegenomen.
Was ik dan toch iets te naïef geweest, om dat zomaar van ‘vreemden’ aan te nemen? Want dat was de volgende vraag: “Kent u die mensen eigenlijk wel, die u dat hebben meegegeven?” En daar moest ik ontkennend op antwoorden. Dus gaf ik iets meer uitleg over mijn project. Dat ik ze had gekregen na een oproep in de krant en dat de ‘goederen’ bestemd zijn voor Zeeuwen die zich nog steeds verbonden voelen met de ‘taele’ en al het andere erfgoed. En toen was het ineens goed. Rare jongens, die Amerikanen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Geef een reactie

