Regelweekje in New York

Eekhoorn in Central Park

Eekhoorn in Central Park

Ik ben blij dat ik ruim de tijd heb genomen in New York te acclimatiseren: pas maandag vertrek ik met een huurauto in noordelijke richting en dan heb ik er tien dagen op zitten. Dat is echt niet alleen omdat deze stad fantastisch is. Natuurlijk geniet ik van de drukte hier, de keur aan eetgelegenheden, de ontmoetingen in de stad en de eekhoorntjes onder de bomen van Central Park. Bovendien heb ik na deze dagen stof voor zeker vier grotere verhalen, dus daar ben ik best tevreden over. Maar deze week moest er vooral heel veel gebeuren op het gebied van elektronica, zodat ik verhalen kan zenden naar de krant, de foto’s er arriveren, ik kan bellen op het lokale en niet het Nederlandse netwerk, ik kan internetten en video’s monteren.

De collega’s van de internetredactie en ikzelf hadden met veel dingen rekening gehouden en toch duiken er veel onverwachte dingen op. Zoals de adapter om de apparaten op de Amerikaanse lichtnet te kunnen aansluiten. Het ging prima met het ding: telefoon, video- en fotocamera opladen was geen enkel probleem. Maar toen probeerde ik mijn laptop aan te zetten. De geaarde stekker bleek met geen mogelijkheid op de adapter te passen. Naar elektronicazaak Radio Shack dus, die gelukkig zulke adapters voor gestrande Europeanen op voorraad heeft.

De Nokia N95 van de PZC, hadden we uitgezocht, is geschikt voor het Amerikaanse gsm-netwerk. En dat bleek als een bus te kloppen. Ik zou een Amerikaanse prepaid SIM-kaart kopen om de belkosten binnen de perken te houden. Het is allemaal gelukt hoor. Maar pas nadat ik 24 uur moest wachten op de activering. Vervolgens bleek het beltegoed niet te zijn opgeladen, zodat ik midden in een telefoongesprek wegviel wegens saldotekort. En nog steeds kan ik niet sms-en of mijn voice mail luisteren.

Internetten, hadden we bedacht, moest ik maar doen in het hostel met een kabel. Stekkertje in een telefooningang en klaar: simpeler kan niet. En voor die ene keer dat ik ergens zou overnachten zonder internetverbinding, zou ik wel naar een internetcafé kunnen gaan.

Nu verblijf ik in L-Hostels in Harlem, volgens vele bronnen op internet het op een-na-beste hostel van de stad. Ze zijn er fier op dat je hier kunt kostenloos kunt internetten. Maar ingangen voor een internetverbinding via een telefoonlijn, ho maar. Dus weer naar Radio Shack, deze keer voor een extern modem, want de kosten van het internetcafé begonnen redelijk uit de klauwen te lopen. Met een extern modem op mijn laptop rijker, kan ik nu werken vanuit de gemeenschappelijke keuken van de hostel. 

Mijn huidige werkplek: aan een keukentafel onder de tl-lampen  tussen de keukenluchtjes van een Chinees en een paar Britten die hun eten hebben laten aanbranden. Ondertussen zorgt een grote groep luidruchtige Spaanse jongeren ervoor dat praten niet meer mogelijk is. New York: met recht een stad waar alle nationaliteiten samenkomen.

2 reacties

Opgeslagen onder Dagboeknotities

2 Reacties op “Regelweekje in New York

  1. Hé, heb je geen wireless internet? Je kan op vele plekken in de stad ‘free wireless’ internetten. Bij Starbucks, je struikelt erover in NY, kun je een pas kopen zodat je in elke vestiging wireless kan internetten.

    Groet,
    Harrie

  2. Ha Harrie
    Ja hoor, wireless internet is er, zeker! Daar adverteert het hostel zelfs mee. Alleen lukt het niet de kamers, je moet ervoor naar de gemeenschappelijke ruimtes. Maar het grote probleem was dat mijn computer het (nog) niet kon. Ik had alleen een telefoonkabeltje mee, we dachten: dat werkt altijd. Verkeerde inschatting ;-). Maar, na mijn bezoek aan Radio Shack heb ik nu een modempje dat ik aan een usb-ingang kan hangen.

Geef een reactie

