Oesterdag!

Blue Point oesters en clams

Blue Point oesters en clams

Vandaag stond in het teken van de oesters! Ik toog naar West-Sayville op Long Island, dat ten oosten van de stad New York ligt. Op aanwijzen van enkele lezers ging ik naar het Long Island Maritime Museum, waar vele foto’s te vinden zijn van Zeeuwse families als Daane en Ockers, oesterboeren uit Yerseke en Bruinisse die omstreeks 1900 hier neerstreken. Ik sloot de dag met het museumpersoneel af in een visrestaurant aan het water! Op de foto ons voorgerecht: Blue Point oesters en clams.<

Blue Point is de plek waar de oesters vandaan komen, maar dat geeft natuurlijk nog geen verklaring voor de naamgeving. De uitbater van het restaurant dacht dat ze wellicht hun naam danken aan de blauwe stipjes in de schelp. “Het is een wilde gok, maar waarom niet? En anders schrijven we er een stuk over, zetten het op Wikipedia en dan is het waar. Zo schrijven we zelf geschiedenis”, zei hij met een knipoog. De Blue Point oesters smaken mild en minder zout dan de onze. Ook de clams zijn lokaal voedsel, maar ik zou er geen equivalent voor weten in het Nederlands. Moeilijk te omschrijven hoe ze smaken. Gewoon eens proberen als je in Amerika bent.
Wie meer wil weten over de geschiedenis van de Zeeuwse oesterboeren en hun nazaten: dit wordt een van mijn verhalen die dit jaar zullen verschijnen in de PZC zaterdagbijlage Spectrum.

2 reacties

Opgeslagen onder Dagboeknotities

2 Reacties op “Oesterdag!

  1. M. S. Luteijn

    Leuk dat je naar het Maritiem Museum in West Sayville bent geweest. Ook mooi dat je er over gaat schrijven, ik ben zeer benieuwd. Ik ga de bijlagen bewaren voor mijn broer. Als je de kans krijgt moet je toch eens een goede clamshoulder soep gaan proeven ergens. Die is toch lekker!
    Of heb je dat al gedaan?

  2. Het was een bijzondere dag. Tijdens mijn laatste week wil ik er nog eens naar toe. De manager van het museum kent nog een nazaat van een van de oesterboeren. Hij is in de zeventig maar nog prima bij de pinken, en natuurlijk wil ik die graag nog interviewen.
    Inmiddels ben ik er ook achter hoe het zit met de naam Blue Point Oysters: de vissers zagen op sommige plekken een blauwe waas over het water.

Geef een reactie

