Het is nog even wennen aan de overvloed

Eigenlijk zou ik een button moeten laten maken met de tekst: ‘I’m not from here’ (‘Ik ben niet van hier’). Hoe vaak ik dit deze eerste twee weken van mijn verblijf in de Verenigde Staten al heb moeten zeggen! De Amerikanen kijken namelijk soms een beetje raar op bij de vragen die ik stel.

Als je cappuccino bestelt, ben je nog lang niet klaar. De meneer of mevrouw achter de balie wil dan ook nog even weten wat voor melk erin moet. Welke keuze is er, vraag ik dan maar en dan krijg ik in sneltreinvaart een hele lijst voorgeschoteld. Hetzelfde met een sandwich. Denk maar niet dat je er bent als je uit de toch al uitgebreide menukaart een keuze hebt kunnen maken. Nee, dan willen ze nog even weten op welk soort brood dat moet. Dat staat nergens geschreven, omdat iedereen schijnt te weten wat de keuzes zijn: witbrood, granenbrood, bagel, muffin of scone.
Zoveel dingen zijn zo vanzelfsprekend voor de lokale bevolking, maar voor mij nog even niet. Zoals de overvloed aan eten, drinken, koopwaar, diensten, benzinestations en geldautomaten, overal je komt en wanneer dan ook. Het zijn dingen die de planning in je leven een stuk aangenamer kunnen maken, zeker als je zoals ik altijd onderweg bent. Hoe comfortabel het ook is, ik ben er gek genoeg nog niet aan gewend.
Zo was na ruim een week New York was mijn vuile waszak sterk in omvang gegroeid. Dus bij aankomst in het motel in Hyde Park deze week vroeg ik de eigenaar: “Is hier in de buurt een wasserette? En zou die nog open zijn?” Het was namelijk al acht uur ’s avonds, dus je weet het niet. De man keek twee keer verbaasd. “Ja, natuurlijk is hier een wasserette en natuurlijk is die open, mevrouw.” De vrouw van de wasserette putte zich in duizend verontschuldigingen toen ik met mijn was aankwam. Ze kon het niet meer dezelfde avond voor me wassen. En op haar beurt was zij verrast dat ik dat geen ramp vond. Haal ik het toch morgenmiddag op, was mijn suggestie. Daar had zíj dan weer niet aan gedacht.

2 reacties

Opgeslagen onder Uit de PZC

2 Reacties op “Het is nog even wennen aan de overvloed

  1. Wilma Blom

    Hahaha, die overvloed is zo herkenbaar. Wij zijn net terug van een week Wintrop, ME en inderdaad denk je een keuze te hebbn gemaakt krijg je nog een hele opsomming:) Maar het was genieten.
    Rij voorzichtig met al die sneeuw en doe ze maar de hartelijke groeten daar in Winthrop;)

  2. Ik rijd er vandaag naar toe. Heb er veel zin in, een paar dagen de natuur in, even geen afleiding zodat ik aan wat schrijven toe kom. Na al dat stedelijke geweld, een welkome afwisseling. Vandaag bestelde ik weer ontbijt met cappuccino. Ik dacht de keuze melk al ruim was met volle, halfvolle melk en 2%vet melk. Maar dat was nog lang niet alles, vertelde de man achter de bar net. Nee er was ook nog soja, vanillesoja en cream en hij noemde nog wat op, maar ik was alweer de weg kwijt. Kaas? Welke kaas: Amerikaanse, Zwitsers, Hollands, mozzarella, veganistische kaas? Ik werd er gek van ;-). Hopelijk wat meer eenvoud in Winthrop. Ik zal ze zeker de groeten doen!

Geef een reactie

