Sneeuw, sneeuw, sneeuw

Dikke lagen sneeuw
Dikke lagen sneeuw

De mensen hier in Maine zijn al die sneeuw inmiddels wel een beetje beu, zeker na de laatste sneeuwstorm begin deze week. Ik kan het me voorstellen: elke keer weer de oprijlaan schoonvegen, elke keer weer de sneeuw van het dak halen vanwege gevaar voor lekkage. Niet te vergeten: het openbare leven ligt ook elke keer even stil.

Toch, heel stilletjes denk ik dan: koester die sneeuw. Want je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Ik kan het me bijna niet meer heugen, de laatste keer dat ik me uit kon leven met een slee op een heuvel. Als hier eindelijk eens sneeuw ligt, is het alweer weg voordat ik een keertje vrij heb om te gaan sleeën. Hier ligt het gewoon. Ook als je eindelijk weekeinde hebt.

Ik, gezonde Hollandse meid, bent het dus allemaal niet gewend. Met de verwondering van een kind wandelde ik vanmiddag even de B&B uit, naar het bos en het meer. Even pauze van al het papier- en typewerk. En alles was nieuw voor me. Ik liep even van het pad af, aangetrokken door een groepje bijzondere bomen, en zakte direct door het zachte poeder. Weet ik veel dat dat niet kan. Het pad is goed aangestampt door mensen en vermoedelijk sleeën.

Bij het meer aangekomen zette ik heel voorzichtig een voet op het ijs. “Pas op dat je niet door het ijs zakt, he’, een van mijn moeders zorgzame opmerkingen toen we vroeger gingen schaatsen, galmt blijkbaar onbewust nog steeds door mijn hoofd. Heel ver durfde ik niet te gaan. Jop Blom, de Zeeuwse eigenaar van de B&B Annabessacook Farm moest er wel om lachen. “Weet je wel hoe dik dat ijs is? Zeker een meter. Daar zak je niet zomaar doorheen.” Tja, zulke kwakkelende winters hebben we nu eenmaal.

1 reactie

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Een Reactie op “Sneeuw, sneeuw, sneeuw

  1. Wilma Blom

    Prachtig al die sneeuw hè? Wij hebben er ook zo van genoten! Alles zag er sprookjesachtig uit.
    Zelfs het snowblowen vonden wij (voor een keer….) erg leuk om te doen. En dat Jop als alternatieve kerstman het dak op ging hebben wij met bewondering en veel lol aangezien.
    Wat een werk hebben ze daar door al die sneeuwval….Dan zijn wij hier in Zeeland echt niets gewend. Wel prachtig om het eens een keer totaal anders mee te maken!
    Moest lachen om je voorzichtigheid bij het meer:)
    Een paar jaar geleden hebben wij samen met Jop en Craig op het meer gelopen! Een zeer bijzondere ervaring kan ik je vertellen!
    Geniet en werk ze:))

Geef een reactie

