Op een hellend vlak

Mosselen uit Bar Harbor

Mosselen uit Bar Harbor

Jammer dat ik mijn fototoestel niet bij me had, maar dat is achteraf altijd makkelijk gezegd. Vrijdag en zaterdag was ik bij Theo en Fiona de Koning, die van Bruinisse naar Bar Harbor in Maine zijn verhuisd om de bodemcultuurmossel in Amerika te introduceren. Gek genoeg kennen ze hier alleen wilde en hangcultuurmosselen.

Theo en Fiona hebben drie kinderen, die toevallig allemaal thuis waren en omdat twee van de drie een rijbewijs hebben, was het chaos op de oprijlaan. Vijf auto’s stonden voor de deur, maar door de sneeuw was de parkeerplek gehalveerd. Als er iemand weg wilde, moesten alle auto’s worden verplaatst om ruimte te maken.

Natuurlijk waren de De Konings erg blij met de warme zon op deze zaterdagmorgen. De aangekondigde dooi betekent dat ze binnenkort niet meer naar een iglowand hoeven te staren, maar vanuit de serre weer van het prachtige uitzicht op het dennenbos kunnen genieten.

Omdat het zo’n mooie dag beloofde te worden, wilde Theo eigenlijk wel naar het water, al was het maar om te zien of het mosselzaad het ijs had overleefd. En dus begon hij vrolijk alle auto’s te verzetten, want zijn 4W-truck stond natuurlijk achteraan.  Maar ineens was iedereen Theo kwijt. Hij was niet in de kelder, niet in de tuin of in de keuken. Alleen zijn truck stond warm te draaien op de helling van de straat.

Glibberend op zijn rubberen laarzen kwam hij zelf even later de ijzelende, spiegelgladde helling op. Onderaan de auto van bezoek van een van de kinderen: een Toyotaatje. Met kunst- en vliegwerk is het autootje, waar overigens goede winterbanden op zaten, terug op zijn plek gezet. Even ervoor had ik  Theo een deuntje horen zingen. Een bekende zin uit het  Bruse volkslied: ‘Ik weet van niks en ik komme van Bru’.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uit de PZC

Geef een reactie

