De eerste generatie emigranten: een nieuwe serie op deze blog

Reflection: Jacobina Lokerse

Reflection: Jacobina Lokerse

Dit is het eerste verhaal in een nieuwe reeks dat ik op deze weblog wil introduceren: de eerste generatie Zeeuwse emigranten. De afgelopen weken heb ik veel e-mails gekregen, waarin mensen vanuit heel de Verenigde Staten hun verhaal vertellen. Hoe ze hier zijn verzeild geraakt, welke invulling ze aan hun leven hier geven en welke kwaliteiten ze de Amerikaanse samenleving te bieden hebben.

Enkele eerste generatie emigranten heb ik de afgelopen weken opgezocht en jullie hebben kennis met hen kunnen maken: Janny Hendrikse uit Nieuwerkerk met haar groente- en fruithandel op Hunt’s Point in The Bronx, Niels Geijsen uit Meliskerke die nu assistent-professor op Harvard is en laatst Theo de Koning, die in Bar Harbor in Maine begonnen is met de teelt van bodemcultuurmosselen.

Er zijn veel meer interessante persoonlijke verhalen, maar ik heb, helaas!, geen tijd om iedereen op te zoeken. De afstanden zijn ervoor te groot en ik wil ook tijd en energie besteden aan de geschiedenis: de tweede tot met vijfde generatie emigranten. En de toekomst: Zeeuwse studenten op de campus in Amerika. Daarom zal ik de komende weken telkens een van deze verhalen, integraal of een beetje bewerkt, op mijn weblog zetten.

Ik begin met een kunstenares die in Wilhelminadorp geboren is, maar nu in Indianapolis woont en daar aan een bijzonder project voorbereidt onder de naam Bring it back home: Jacobina Lokerse (52). Ze woonde eerder in Miami, tot het aantal orkanen te veel toenam. Jacobina heette in Zeeland Ineke Oele, maar niemand kan in de VS Ineke uitspreken, dus werd het Jacobina. Lokerse is haar artiestennaam. Haar man is een Amerikaanse architect, die zich laat inspireren door de cultuur van de indianen. 

Jacobina is bezig met een grote serie schilderijen over haar Zeeuwse achtergrond, dat naadloos aansluit op de NY400 activiteiten die dit jaar in Nederland en New York plaatsvinden. In september hangen de werken in  de Dean Johnson Gallery in Indianapolis én ze zullen te zien zijn tijdens de schildersweek in Domburg in mei. “Een aantal andere schilders uit Domburg zullen uitgenodigd worden werk op te sturen en tentoon te stellen. Een schilder uit Indianapolis zal me dit jaar vergezellen naar Domburg”, schrijft Jacobina.

“Het thema Bring it back home heb ik bedacht toen ik voor het eerst in Zeeland aan het schilderen was. Niet alleen omdat ik me in Zeeland nog het meest thuis voel, maar ook omdat ik Zeeland naar mijn thuis in Indianapolis wil brengen.”

“De beelden met de klederdrachten is een cultureel verschijnsel wat een metafoor is voor mijn eigen achtergrond. Ook het water is een groot onderdeel hiervan wat ik verbeelden ben in toekomstig werk. Ik wilde je alleen een tipje van de sluier oplichten. Turn of the Tide bijvoorbeeld is de universele waarheid van het leven als eb en vloed beweging. Na diepe treurnis is er altijd weer een opleving. Dit alles is letterlijk voelbaar in de geschiedenis van Zeeland. Survival en Luctor et emergo zijn op die manier een onderdeel van de Zeeuwse ziel. Die ziel draag ik met me mee en wil ik in Indianapolis uitdragen. Ik verwacht niet dat iemand het meteen zal snappen en zeker niet dat er werken verkocht zullen worden maar als “exchange van culturen” voel ik dat ik dit moet doen. (…) De meest naïeve schilderijen zijn in Miami gemaakt, maar vinden in de Caribbean plaats.”

Culture Shock: Jacobina Lokerse

Culture Shock: Jacobina Lokerse

7 reacties

Opgeslagen onder De Eerste Generatie

7 Reacties op “De eerste generatie emigranten: een nieuwe serie op deze blog

  1. Gilles Schilleman

    Hallo Lilian,
    In 1913 was er een 7 jarig knaapje uit Biervliet, met z,n familie naar New York geemigreerd, Isaac Faro was z,n naam, hij was gestorven in 1976, maar had z,n dagboek in boekform gedrukt, het was familie van Guus Langeraert (jouw bekend?) hij heeft waarschijnlijk een copy, ik heb er in ieder geval een en het is een interesant verhaal.
    Regards, Gilles, Bundaberg, Australia.
    Next Blog, Lilian GOES Down Under ????

  2. Heb het in een ruk uitgelezen! Ben zelfs bij de boerderij van Faro geweest en zal er hoogstwaarschijnlijk nog wel in een van de verhalen op terugkomen. Ja: Lilian Goes Down Under, Lilian Goes Canada, Lilian Goes Spain…er zijn heel wat variaties op het thema te bedenken ;-). Wie weet.

  3. Flip Tromper

    Het is heel bijzonder als blijkt dat je als (speurder ) stamboom napluizer een Amerikaanse familie had of heeft.En dat deze mensen ook voor onze vrijheid 1940/1945 gevochten hebben .Jaren geleden zat ik in het Zierikzeesche archief (stadhuis Meelstraat naast een amerikaanse dame op een schermpje te turen naar een geboorte akte van een Tromper.De dame vroeg mij wat er stond op de geboorte akte van haar voorvader..Mijn verbazing was heel erg groot, haar voorvader bleek een broer van mijn voorvader.Als ik een dag later was gekomen in het archief had ik deze dame nooit ontmoet. m.v.gr. Flip Tromper,Rotterdam.

  4. Peter de Lijser

    Navolgende toevallige ontmoeting wil ik jullie niet onthouden. Een oom van mij, Huib (Huibrecht) de Lijser, geboren in Cadzand, diende in de oorlogsjaren bij de marine. In een Engelse pub komt hij in gesprek met een Amerikaanse marinier. Ze stellen zich aan elkaar voor; ‘Huibrecht’ zegt de een, ‘I’m Herbert’ zegt de ander. ‘De Lijser’, zegt Huibrecht. ‘DeLyser’, zegt de amerikaan. Blijken het volle neven te zijn. Hun vaders, respt. Piet en Huibrecht, waren broers. Als dat geen toeval is.

  5. Christina Hellendoorn-Cothren

    Hallo…Ik woon in Delmar, NY (dicht bij Albany, NY) en op het moment is er een tentoonstelling in het NY State Museum dat is de “1609” tentoonstelling is genoemd…zelfs kwamen Prins Willem en de kroonprinces dit najaar hier om the tentoonstelling te bekijken…er zijn er namelijk veel artifacts van Nederland op leen er bij…Ik ben heel gelukkig geweest want ik heb het paar zelf gezien bij het museum…niet dat ze weten wie ik ben natuurlijk…maar na hier gekomen zijn toen ik 11-12 jaar was (1967) was het wel een hoogpunt voor me…ik heb nog steeds het boekje van toen princes Beatrix en prins Claus hun huuwlijk dat ik kreeg als student in de School met de Bijbel in Brielle, ZH, waar ik toen woonde…

    Ik ben geboren in Breskens, Zeeland…en ik heb nog schilderijen die m’n vader’s vader (mijn opa Hellendoorn) gekocht had voor het bombardement en in een ‘vault’ overgehouden had…misschien zullen deze schilderijen nog van de streek verhalen kunnen “vertellen”…wie weet het? Dus, ik zou best graag van u willen horen…u kunt me door mijn e-mail reiken…heel gedankt…thank you so very much for the work you do…sincerely, Christina Hellendoorn.

  6. Ton Goeman

    Emigratie in eigen land. Ook in Nederland komen verrassingen voor:
    Begin 80 er jaren koop ik in een antiquariaat aan de Turfkaai in Middelburg een oude Bos atlas uit 1964.
    Ik ben verhuisd naar de omgeving Nijmegen waar ik mijn huidige vrouw tegenkwam. We hebben al geruime tijd een heel goed contact met de werkgever van mijn vrouw. Zijn vrouw komt uit Middelburg en in 2010 vind ik die bewuste atlas terug op zolder, met daarin ….. haar naam: Riet de Vin. Als dat geen toeval is?

  7. Inderdaad, heel bijzonder!

Geef een reactie

