Zeeuwse sloten in Wayne County

Sloten rondom 'muckland' in Wayne County

Sloten rondom 'muckland' in Wayne County

Even waande ik me vandaag in Zeeland. Van Winthrop (Maine) ben ik via Albany nu in Albion (Upstate New York) aangekomen. Met twee derde-generatie Zeeuwen, Dennis van Strien en Jeri Becker, reed ik door Wayne County, dat grenst aan Lake Ontario. Het waaide er zo hard dat het meer net de Noordzee leek. De vele Zeeuwen die hier eind negentiende, begin twintigste eeuw neerstreken moet zich vast hier thuis hebben gevoeld.

Maar nog veel interessanter is het verhaal dat Dennis, zelf een boer, vertelde over de grond in dit gebied. “Dit is muckland, een ondergrond van zware klei met daarboven een laag van hele oude bladercompost”, zo legde hij uit. “De Zeeuwen hadden zoveel ervaring met het verbouwen op kleigrond, dat ze hier prima mee overweg konden. Ze groeven sloten voor de afvoer van overtollig regenwater.” Het landschap heeft daarom een beetje een Zeeuws karakter, want tot nu toe heb ik nergens sloten als deze gezien. De vele appelboomgaarden in deze streek helpen daarbij ook, overigens.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Geef een reactie

