Zeeuwse babbelaars of suikerspek in Williamson, NY

Sugar Speck of Zeeuwse babbelaars

Sugar Speck of Zeeuwse babbelaars

We zaten er voor een typisch Amerikaanse gerecht: Fish Fry Friday, ofwel gebakken vis met aardappel en koolsla, een traditie voor de vrijdagavond. Maar ineens zag ik ze, in The Original Candy Kitchen  in Williamson (NY): Zeeuwse babbelaars ofwel suikerspek. Sugar Speck, stond er op het mandje. Ze smaken een klein beetje anders, maar verder was het toch wel de tractatie uit de beroemde blauwe Zeeuwse doosjes.

Als je je bedenkt dat rond de jaren twintig zo’n 95 procent van de inwoners van Williamson van Zeeuwse afkomst was, zoals de plaatselijke historicus Chester A. Peters me vertelde, had ik er eigenlijk niet eens verbaasd over moeten zijn. Maar toch.

Er waren nog meer verrassingen vandaag.  Chester, wiens voorouders overigens uit Schoondijke komen, stak van wal met een verhaal over ene Pepper uit Zeeland. “Met paarden en vijfduizend dollar aan goud in Pultneyville (NY) aankwam. Hij was gevlucht voor de wraak van Franse soldaten”, zo begon hij. Laat ik nu net voor mijn vertrek een brief hebben ontvangen van Nelly van Langevelde uit Serooskerke, een nabestaande van deze Abraham Peper uit Buttinge. “Het gaat over de broer van van de overgrootvader van mijn opoe Maria Catharina van Langevelde-Peper, mijn bet-over-overgrootvader”, schrijft ze. “Hier vlakbij heeft zijn huis gestaan. Hij ligt hier op enkele meters afstand begraven”, vertelde Peters. Uiteraard zijn we direct naar het graf van Peper gegaan. Nog een grappig detail: Peper had vele nabestaanden, onder wie de oprichters van zowel de Chicago Tribune als de New York Times
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Geef een reactie

