Liever een hostel dan een hotel

Kamer in ACBB-hostel in London (Canada)

Kamer in ACBB-hostel in London (Canada)

Zo jammer dat niet meer mensen gebruik maken van hostels.  Ik kom net terug van een interview met de Middelburgse student en oud-stagiair van de PZC, Koen van Bommel, en zit nu in Best Western in Toledo (Ohio). Prima plek hoor: ruime kamer, een chique lobby, een whirlpool en nog heel veel andere faciliteiten. Maar had de eigenaar van ACBB-hostels in London en Niagara Falls, waar ik de afgelopen dagen heb gezeten, een vestiging in de buurt gehad, dan was ik zeker daar naar toe gegaan.

Een hostel is zoveel persoonlijker, je hebt de beschikking over een keuken en een huiskamer en je komt vaak aardige mensen tegen. Ik heb de afgelopen dagen een enkele hele inspirerende gesprekken gehad met mensen die ik anders nooit was tegengekomen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn hostels voor iedereen toegankelijk en niet alleen voor jongeren. Er zijn natuurlijk de traditionele slaapzalen met stapelbedden, maar de meeste hostels van tegenwoordig bieden ook twee-persoonskamers aan. Verder heb je dezelfde faciliteiten als in een middenklasse hotel. Geen whirlpool misschien, wel gratis draadloos internet en ontbijt.

Zeker voor de grote steden als New York is een hostel een betaalbaar alternatief voor de hotels. Een bed op een slaapzaal kost 15 dollar per nacht, een echt low-budget tarief. Voor een twee-persoonskamer betaal je gemiddeld 60 dollar. Zelf koos ik voor de luxe van een eigen kamer, omdat ik hier ook moet werken. Maar als ik hier ‘slechts’  als toerist was, zou ik misschien wel voor de slaapzaal kiezen. Reken maar uit: de prijs per nacht voor een gemiddelde hotelkamer in New York gaat vanaf 200 dollar. En verwacht dan geen vijfsterrenluxe.

Ik was zeer tevreden over mijn kamer in L-Hostels in Harlem, waar ik al eens eerder over schreef. Natuurlijk zijn niet alle hostels van even goede kwaliteit, maar daarvoor zijn op internet diverse sites met beoordelingen van gasten te vinden. Kijk maar eens op Hostelworld en Hostels. De internetcheck  is trouwens ook een aanrader voor iedereen die toch per se in een hotel wil zitten.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Column

Geef een reactie

