Vast in Michigan (met dank aan de ING)

ING bank

ING bank

Voor de tweede keer tijdens deze reis zit ik vast. De eerste keer was het door een sneeuwstorm. Ditmaal is het de ING die roet in het eten gooit.  Een gecompliceerd verhaal, maar hopelijk kan ik het kort vertellen. De ING, zoals we allemaal weten, is in de problemen geraakt. En dus verkoopt de bank een aantal credit card-klanten aan International Card Services. ICS verstrekt nieuwe credit cards aan de pas aangekochte klanten. U raadt het misschien al, ik ben een van deze klanten. En uiteraard vindt de overgang plaats tijdens mijn verblijf in de States.

Tot en met vrijdag ‘mag’ ik nog gebruik maken van huidige kaart, die overigens tot en met medio 2010 geldig is. Daarna wordt -ie geannuleerd. En even voor de duidelijkheid: ik ben geen wanbetaler. Mijn verzoek aan beide banken om mijn huidige kaart te verlengen is afgewezen. Ook schijnen ze niet zelf credit cards te kunnen opsturen naar Amerika. Beide banken wijzen naar elkaar als gaat om het loket ‘moeilijke vragen’.

De nieuwe credit card is vorige week maandag aangekomen op mijn huisadres en een lieve vriendin die op mijn huis past en als een waakhond bij de brievenbus heeft gewacht, heeft de nieuwe kaart direct aangetekend en per express opgestuurd naar het gemeentehuis in Zeeland, Michigan. De credit card is nog steeds niet gearriveerd, dus vanaf aanstaande vrijdag mag ik nog meer beroep gaan doen op mijn creativiteit bij het reserveren van hotelkamers. Ik heb besloten nog een dagje te wachten, maar als na ruim anderhalve week geen post voor mij is gearriveerd, vermoed ik dat -ie gewoon is ‘verdwenen’.

Ik weet dat ik niet de enige in het buitenland ben met dit probleem. Een Nederlandse student in Toledo (Ohio) kon ineens niet meer pinnen met zijn ING-betaalpasje. Hij is zomaar verhuisd naar de Postbank. Zijn huisgenoten in Nederland doen geen moeite de nieuwe kaart uit de post te vissen en naar hem op te sturen. Dus maakt hij nu zijn studiebeurs over naar een mede-student in Amerika, die dan voor hem gaat pinnen. Goede manier van klantenbinding!

Namens alle klanten in het buitenland: bedankt, ING! Ik verhuis eind april naar de Rabobank.

5 reacties

Opgeslagen onder Column

5 Reacties op “Vast in Michigan (met dank aan de ING)

  1. Martin Klijn

    Hopelijk arriveert de bankpas.
    Ik wil je niet de put in helpen, maar, een bankpas moet eerst in Nederland gebruikt zijn, alvorens er in het buitenland gebruik van gemaakt kan worden.

    Sterkte,
    Fam. Klijn
    ‘s-Gravenpolder

  2. Sorry voor de late reactie, uw commentaar was in de spam-bak beland. Gelukkig is het allemaal goed gegaan, misschien dat het met creditcards anders is dan met pinpassen.

  3. Martin Fridael

    Een soortgelijk probleem overkwam mij:

    1. Bij de ten grave gedragen Postbank (nu: ING) heb ik enkele jaren een Visa Platinum creditcard lopen. Daarvoor zelfs nog bijna 15 jaren een MasterCard gehad. Van de een op de andere dag heeft ING besloten om ruim voor de vervaldatum mijn lopende Visa creditcard te blokkeren en om te zetten naar MasterCard. Echter MasterCard wordt bijna niet meer geaccepteerd in de Nederlandse groothandel en tussenhandel; tevens kan ik met de MasterCard, behoudens de hotels, steeds minder terecht in Oost-Europa.

    2. De blauwe Postbank bankpas is kort geleden vervangen door de fel oranje gekleurde ING bankpas. Bij geen enkele met Maestro logo voorzien bankautomaat kon ik in Oost-Europa nog cash geld krijgen.

    Daar sta je dan in het buitenland… een internationale bank (ING) waarvan de Visa creditcard was geblokkeerd door de vervanging naar MasterCard (die bijna nergens werd geaccepteerd) en… geen Maestro bankautomaat die mijn nieuwe oranje ING bankpas accepteerde.

    Bedankt ING, het ga je goed… maar ik ben na terugkomst in NL definitief overgestapt naar de ASN bank. De nieuwe ASN bankpas blijkt wel probleemloos te werken bij Maestro bankautomaten in Oost-Europa!

    Met vriendelijke groet,
    Martin Fridael.

  4. Ik heb idd ook goede ervaringen met ASN Bank. Heb er een spaarrekening lopen. Helaas hebben ze, naar mijn weten, nog geen credit cards.

  5. Beste Lilian,

    Je kan overwegen om vergelijkbaar met mijn situatie een creditcard van Visa of eenieder welk ander creditcard, direct te betrekken bij de betreffende creditcard organisaties of diens partners. Dit staat los van de bank, maar je kan net zoals je gewend bent bij de bank een directe koppeling maken tussen jouw creditcard en jouw bankrekening.

    In mijn geval heb ik een Visa geregeld via de ANWB (die was de helft goedkoper dan bij ICS) en dat direct laten koppelen aan mijn nieuwe ASN bankrekening. Probleem opgelost. :)

    Met vriendelijke groet,
    Martin Fridael.

Geef een reactie

