Afstammelingen De Lijsers gezocht

Straatnaambordje met De Lijsers in Egypt, NY

Straatnaambordje met De Lijsers in Egypt, NY

Vanochtend ontving ik een mailtje van Peter de Lijser uit Breskens die, met enkele andere Zeeuws-Vlamingen, bezig is met de organisatie van een grote De Lijser-reünie in Cadzand op 14 juni 2011. Dat is precies 300 jaar nadat  Isaac (de) Liser en Anna Aluyck, een ‘jongeman afkomstig uit het kanton Bern in Zwitserland en een uit Mark-Calis (Frankrijk) afkomstige hugenote’, met elkaar in het huwelijk traden. Het is de bedoeling de oorspronkelijke trouwerij tijdens reünie na te spelen. Volgens Peter stammen ALLE families met de achternamen: de Lijser, de Leijser, de Lijzer, de Leijzer en in de USA: DeLyser, DeLyzer, DeLeyser en DeLeyzer van deze twee af.

Of ik hem misschien kan helpen met levende De Lijsers in Amerika, die ook graag naar de reünie willen komen? Ik stuur zijn mail sowieso naar enkele genealogie-experts in Amerika, maar wie weet dat lezers van mijn blog hem ook op weg kunnen helpen. Vandaar nu deze oproep.

“Mijn betovergrootvader Isaac de Lijser, vermoedelijk hier op de foto met zijn kleinzoon Peter, had acht kinderen

Isaac de Lijser, met vermoedelijk kleinzoon Pieter

Isaac de Lijser, met vermoedelijk kleinzoon Pieter

 waarvan er zeven, inclusief hemzelf naar de USA vertrokken vanuit het eiland van Cadzand”, schrijft Peter verder. “Alleen mijn overgrootvader Hubrecht de Lijser bleef hier in Zuidzande. Daar stam ik weer vanaf. Isaac, geboren in 1838, vertrok op 11 maart 1892 met zes van de acht kinderen. Een dochter was hem al voorgegaan. Zijn jongste zoon Pieter werd bij aankomst op Castle Gardens op 26 maart 1892 niet toegelaten. Hij was te mager en te klein voor een jongen van zeventien en werd in zijn eentje teruggezonden. Enkele jaren later lukte het hem wel om binnen Amerika binnen te komen en voegde zich bij zijn vader. Isaac overleed in 1913 en ligt begraven op de begraafplaats van East Palmyra (Wayne County, NY).

De Lijser heeft twee stambomen (linker- en rechterkant) doorgestuurd, maar die krijg onmogelijk op mijn blog. Wie geïnteresseerd is, sture een mail.

9 reacties

Opgeslagen onder Oproep

9 Reacties op “Afstammelingen De Lijsers gezocht

  1. Pingback: Toeval «

  2. bart leijser

    l.s.
    mijn naamgenoot henk leijser heeft “n stamboom onderzoek verricht ;
    [350 jaar fam. Leijser verspreid vanuit Huissen]
    waaruit zou blijken dat onze tak afkomstig is uit Elten [Duitsland]

    een ander verhaal gaat , dat tijdens de beeldenstorm een zeeuwse pastoor met zijn kerkmeester [leijser] naar het roomse Huissen vluchte en dus de leijsers met ’n s ook uit zeeland komen
    A.Leijser
    stadswal noord 9
    6851 vg Huissen

  3. Peter de Leijser

    Ik ben zeer geinteresseerd in de stamboomonderzoeken van “onze familie”.
    Uit eigen onzerzoek is gebleken dat in zeeland de kern ligt van de “de leijser”s”. Mijn directe voorouders komen uit den Haag en omgeving. Mag ik wat van je horen?
    Met vriendelijke groeten
    Peter de Leijser

  4. Peter de Leijser

    Nog even mijn adres:
    Peter de Leijser
    Vijverlaan 66
    5691 ER Son

  5. mark de kok

    ik ben op zoek naar nazeten van Elizabeth de Kok en Abraham Pieter de Lijzer. Deze zijn in 1927 naar Chatham in Canada geimigreerd. Kunt u mij helpen.
    MSG de Kok
    Tivoli 20
    4515 CN Ijzendijke
    0117-402152

  6. Anita Knoops

    Hallo, mijn grootmoeder heette ook Leijser en was afkomstig uit Huissen, Haar naam was grada maria theodora Leijser dochter van Petrus johannes leijser en Theodora van Meeuwsen, zijn er nog familieleden van haar in leven, zoja stuur dan een mailtje

  7. Peter de Lijser

    Hallo anita,
    De familienamen Leijser en ‘ de Leijser(Lijser) zijn niet verwand aan elkaar. Voor de familienaam die jij zoekt moet zejer in Huissen zijn, dara wonen erg veel afstammelingen van deze tak(ken) – Je kunt bv informeren bij A. Leijser, Staswal Noord 9, 6851 VG Huissen, vr. groet,Peter de Lijser

  8. rona mandias

    Hallo Peter,

    Ik ben geen de Lijser, maar ben jij de Peter van de SOMA uit Oostburg?

    Zo ja lieve groet,
    rona

  9. Linda sybilla ortsen

    Mijn naam is Linda sybilla ortsen, ik stam af van de familie leijser, mijn oma aleida sybilla leijser, is de dochter van Bernardus stephanus leijser, me oma is geboren op zondag 23 Augustus 1925′ te Zevenaar, me papa is helaas over leden op 11/10/2013″ geboren te Arnhem 17/7/1944″‘ik ben geboren te Arnhem op 20/03/1974″ me opa en opa waren,tevens ook,over groot opa en oma van mijn zoon, djordy evers, geboren te Arnhem op 3/04/1998″ ik weet ook een ander te vertellen liefs Linda sybilla ortsen,

Geef een reactie

