Toeval

Deze anekdote komt van Peter de Lijser, die bezig is met de organisatie van een grote De Lijser reünie in 2011. Hij had hem geplaatst als reactie onder een van mijn berichten, maar dan lezen zo weinig mensen het. Bij deze dus nog een keer:

Navolgende toevallige ontmoeting wil ik jullie niet onthouden. Een oom van mij, Huib (Huibrecht) de Lijser, geboren in Cadzand, diende in de oorlogsjaren bij de marine. In een Engelse pub komt hij in gesprek met een Amerikaanse marinier. Ze stellen zich aan elkaar voor. ‘Huibrecht’ zegt de een, ‘I’m Herbert’ zegt de ander. ‘De Lijser’, zegt Huibrecht. ‘DeLyser’, zegt de Amerikaan. Blijken het volle neven te zijn. Hun vaders, respectievelijk Piet en Huibrecht, waren broers. Als dat geen toeval is.

4 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

4 Reacties op “Toeval

  1. Peter de Lijser

    Beste Lilian
    dank voor de aandacht voor het ‘toeval’ verhaaltje
    heb er diverse leuke reakties op gekregen. Je blogadres heb ik nog eens aan mijn ‘de lijser bestand’ gemaild. Overigens is de reunie datum NIET 2010 maar wel 2011. Mogelijk heb ik ergens het foutje gemaakt. Kun je dit aanpassen?
    Groet en veel sukses met je verdere reis
    Peter de Lijser

  2. Eric de Leijser

    Beste lilian en Peter,

    Ja, ook hier een de Leijser. Zelf ben ik begonnen met het uitzoeken van mijn achternaam.
    Op dit moment ben ik de laatste van “mijn tak” met deze achternaam, vandaar de interesse.

    Mijn voorouders komen uit Den Haag eo.

  3. Het artikeltje over de familie De Lijser trok mijn aandacht. Ik zoek al jaren naar nazaten van emigranten vanuit Zeeuwsvlaanderen. Daartoe behoort ook de familie De Lijser.
    Als ik kan helpen met uitzoeken dan graag.
    Op mijn site kun ja al een aantal De Lijser’s vinden.

    Met vriendelijke groet,
    Ton van Heusden

Geef een reactie

