Het huisje van de familie Bibbe

Helemaal in het begin van mijn reis was ik al een dagje in West Sayville op Long Island voor een verhaal over de Zeeuwse oesterkwekers die hier zijn neergestreken. De medewerkers van het maritiem museum waren razend enthousiast toen ik vertelde over het doel van mijn bezoek en ze lieten me beloven terug te komen zodat ik een van de nabestaanden kon interviewen. Bij deze: David Miller. Een nabestaande van de familie Bibbe, ofwel Beebe, zoals ze de naam tegenwoordig in Amerika spellen. Overigens weet David niet van welke plaats zijn familie oorspronkelijk komt, maar waarschijnlijk is het of Yerseke of Bruinisse. Misschien dat iemand het weet?

Uiteraard volgt er meer over de oesterkwekers op Long Island in een van de Spectrum artikelen. Aan de ondertiteling wordt gewerkt.

3 reacties

Opgeslagen onder Video

3 Reacties op “Het huisje van de familie Bibbe

  1. Nelly van Langevelde

    Hallo Lilian,
    Wanneer je op “www.zeeuwengezocht.nl”van het Zeeuws Archief kijkt onder “zoeken” vind je 382 vermeldingen met de naam Bibbe, vnl. Schouwen-Duiveland. Onder “emigranten” vind je er 2, nl. Arij Bibbe, arbeider, die in 1857 uit Bruinisse met vrouw en 1 kind naar de VS gaat voor verbetering van bestaan en Leendert Bibbe, schipper, die in 1860 eveneens uit Bruinisse met vrouw en 4 kinderen naar de VS gaat om een beter bestaan te zoeken.
    Ook hun verdere gegevens, geboorte- en trouwdata kun je op zeeuwengezocht vinden
    Ik heb alles gevolgd, dus ook de vermelding van Peper gezien.
    Hartelijke groeten,
    Nelly van Langevelde, Serooskerke (W)

  2. Dank u wel! En met de Pepertjes ben ik nog niet klaar, hoor. Het is veel leuker dat verhaal nog eens uitgebreid te vertellen op een goede plek op de weblog of in de krant.

  3. Dag Lillian,

    In mijn familie komt de naam Bibbe ook voor.
    Leendert Bibbe trouwde met een zus van m’n oma; mijn tante Marie Bibbe – Nortier.
    Kijk eens op de site http://www.mwitsfam.com.

    Groeten,
    Frit (Amsterdam, Holland)

Geef een reactie

