Hopelijk een zachte landing

Normaal zet ik onderstaande rubriek die op maandag verschijnt altijd direct mijn weblog. Nu door de terugreis, met een kleine vertraging. Excuses! Heb overigens al een reactie op het artikel gehad ook: La Place in Goes heeft gratis draadloos internet voor klanten. Daar ga ik zeker gebruik van maken.

Hoewel ik eerder voor korte tijd in de States heb gewoond, was ik vergeten hoe makkelijk het leven hier is. In Zeeland was ik in tien jaar tijd gewend geraakt om altijd een flesje water en wat te eten in mijn tas te steken, voor het geval ik ergens verzeild raak waar geen voedsel is of voor wanneer ik tot laat moet werken. Maar hier is eten en drinken in overvloed: op elke hoek van de straat kun je aan een flesje water komen, een goede sandwich, een bak noodles met verse groenten of een gevulde soep.

Een koffer vol met vuile kleren? Je loopt met je vuile waszak naar de wasserette waar ze voor weinig geld niet alleen je kleding schoon afleveren, maar ook vouwen en sorteren. Het zijn van die kleine dingen die het dagelijkse leven aanzienlijk gemakkelijker maken. En ik ben er heel geleidelijk, maar ook heel snel aan gewend geraakt. Geen zorgen over eten koken of de was, maar alle tijd aan je werk of aan jezelf. Als een hostel, B&B of eetcafé geen gratis draadloze internetverbinding aanbiedt, ben ik geneigd er niet naar toe te gaan. Ze moeten wel heel wat bijzonders te bieden hebben, wil ik zwichten voor een plek zonder deze basisvoorzieningen. Voor de kippensoep van mevrouw Lee Lee van Lee Lee’s Baked Goods bakkerij hier om de hoek op 118th St maak ik zeker een uitzondering, maar ik zou geen andere weten te verzinnen. Vandaag wacht me de ‘omgekeerde cultuurshock’: van de vreemde cultuur terugkeren naar je eigen cultuur. Iedereen die naar een ander land reist voor langere tijd is voorbereid op de vreemde cultuur. Maar eigenlijk is de terugkeer nog vaker een onverwachte, koude douche. Toch hoop ik stiekem op een zachte landing. Zit ik vanaf deze week elke dag bij Koffie Kaldi op de Grote Markt in Goes achter mijn laptop met draadloos internet van het huis en een grote cappuccino? Hopelijk blijft het niet bij dromen.

2 reacties

Opgeslagen onder Uit de PZC

2 Reacties op “Hopelijk een zachte landing

  1. Flip Tromper

    Hallo Lilian
    Welkom terug in ons kikkerlandje.Bedankt voor het mee beleven van jouw reis door de States .Jammer genoeg ben je niet in Kalamazoo city,Kalamazoo county-Michigan geweest.Maar ja je kunt ook niet overal in dat grote land in zo,n korte tijd zijn .Ik had Jeff , Wayne en Ardis deze fantastische vrijwilligers van site Rootsweb ,Michigan-Kalamazoo county-Kalamazoo city ingeseind dat je misschien zou komen maar helaas.Want in Kent county,Grand-Rapids-Michigan en Kalamazoo county,Kalamazoo-Michigan daar wonen en woonden zoveel oorspronkelijke mensen uit Zeeland. Lilian, ik heb er toch veel plezier aan beleefd aan jouw avonturen in de U.S.A.
    met vriendelijke groet Flip Tromper,Rotterdam.

  2. Jammer dat niet meer gelukt is, maar inderdaad de tijd ontbrak. Ik neem waarschijnlijk binnenkort wel contact met ze op, omdat we als PZC ook meer met genealogie willen doen.

Geef een reactie

