Het wonderlijke verhaal van The Amazing Dutchman

Bennie Westerveld en zijn vrouw Beverly laten trots de achterkant van hun wagen zien: een met klompen en tulpen beschilderde hoes voor het reservewiel

Bernie Westerveld en zijn vrouw Beverly laten trots de achterkant van hun wagen zien: een met klompen en tulpen beschilderde hoes voor het reservewiel

Tijdens mijn reis had ik het soms zo druk dat ik er niet altijd aan toekwam om alle verhalen die ik tegenkwam uit te schrijven. Zo ook dat van Bernie Westerveld, The Amazing Dutchman, zoals hij zich inmiddels noemt. Zijn levenspad hoort thuis in de rubriek De Eerste Generatie: Zeeuwen die recent naar Amerika zijn geëmigreerd om er opnieuw te beginnen. Ik ontmoette Bernie op de dag dat ik vastzat in de sneeuw in Boston.

Bernie is eigenlijk een  Zeeuwse Tukker: geboren in Twente, maar tussen zijn  21e tot zijn 40e jaar heeft hij in Vlissingen en Scherpenisse gewoond. In september 2002 zegde hij zijn baan op en verhuisde naar het stadje Scituate (Massachusetts), veertig kilometer ten zuiden van Boston. Hij trouwde er met zijn geliefde Beverly en begon aan een nieuwe toekomst.

Bernie en Beverly leerden elkaar op een vrij ongebruikelijke manier kennen. Hun eerste ontmoeting was tijdens een vakantie in Noorwegen. Daarna begonnen ze een levendig contact per e-mail. Toen Beverly, die onder andere een bosbessenbedrijf runt, ineens zonder mankracht kwam te zitten, verzuchtte ze in een mail: ‘Wat moet ik nu doen?’. Berny schreef terug: ‘Dan kom ik toch?’ En zij schreef terug: ‘Yeah, sure’. Zij bedoelde met die woorden: ‘haha, grapjas’. Maar Bernie begreep wat anders. “Ik dacht dat ze bedoelde: tuurlijk, leuk! En dus kwam ik. Ik had een paar weken vakantie opgenomen”, vertelt hij.

Anno 2009 heeft Bernie een succesvol bedrijf dat particuliere klanten helpt met het oplossen van kleine en grote computerproblemen. “Ik kom bij de mensen thuis. Bovendien hoeven ze niet te betalen als ik hun probleem niet kan oplossen”, zo verklaart Bernie zijn succes.

Zes jaar geleden, toen Bernie pas in de States was komen wonen, had hij een hele andere droom: “Ik wilde een dikbetaalde baan als Europees consulent bij een export-bedrijf. Het kwam niet van de grond. Ik werd wel gevraagd op gesprek, maar als ik ze dan vertelde dat de Europese markt anders in elkaar stak dan de Amerikaanse, zeiden ze al gauw: u kunt gaan”, vertelt hij in een van de stampvolle restaurants van Boston.

Na wat baantjes in de verkoop, kwam Bernie uiteindelijk terecht bij een groothandel in zeldzame (dure) oude electronica-onderdelen.”Nu zie ik tot mijn stomme verbazing dat het bedrijfje dat ik in 2003 oprichtte om wat zakgeld bij elkaar te krijgen om nieuwe speeltjes voor mijn computer-hobby te betalen is uitgegroeid tot mijn beroep”, schreef hij me eerder per mail.

Lange tijd combineerde Bernie het werk bij de electronica-groothandel met zijn bedrijf. Eerst nog werkte hij voltijd, later werd het deeltijd, totdat het werk zoveel wordt dat hij recent heeft besloten zelfstandig verder te gaan. “Nu ben ik hele dagen op weg, ontmoet daarbij erg veel erg vriendelijke mensen en doe enorm veel contacten op. Die contacten hebben mij geleerd dat Amerikanen erg gastvrij zijn tegenover immigranten, en initiatief en betrouwbaarheid belonen met trouwe klandizie.”

Waarom heet zijn bedrijf nu The Amazing Dutchman (‘De wonderlijke Nederlander’)? Bernie: “Eigenlijk was het eerste The Amazed Dutchman (‘De verbaasde Nederlander’). Omdat ik me erover verbaasde hoe gemakkelijk het hier is een eigen bedrijf te starten. Maar nieuwe klanten bleven erop hameren dat het The Amazing Dutchman moest zijn.”

4 reacties

Opgeslagen onder De Eerste Generatie

4 Reacties op “Het wonderlijke verhaal van The Amazing Dutchman

  1. Desiree

    Wij kennen Bernie al heel wat jaren(+/- 12jaar of misschien wel langer. Leuk dat er een stukje in de krant staat. Er staat alleen een fout in, het is een bosbessenfarm ipv aardbeienfarm.

  2. De zegen van internet: je kunt gelijk dingen aanpassen indien nodig.

  3. Desirée: Wij kennen elkaar sinds 1991.

  4. Corinne

    Leuk verhaal! Ik ken je verhaal zoals je weet, maar dat had ik in 1972 nog niet achter je gezocht hoor!!

    We zien elkaar vast binnenkort.

Geef een reactie

