Nederland in de ogen van een Amerikaan

Gisteren kreeg ik een mail van Norm Tellier, die  in Schenectady (NY) woont, maar wiens grootmoeder uit Schoondijke komt. “Elke keer als ik terug ben in Nederland voel ik me thuis”, schreef hij me al eens.  Norms interesse voor Nederland is  groot en hij stuurde me deze link naar een artikel van Russell Shorto in The New York Times. Ik heb op deze blog al eens eerder het boek Nieuw Amsterdam, Eiland in het Hart van de Wereld  van zijn hand geprezen. Helaas is dit artikel alleen in het Engels te lezen, maar voor degenen die de taal machtig zijn, zou ik het willen aanraden. 

Het zijn ervaringen van een Amerikaan die sinds kort in Amsterdam woont en onze samenleving met een frisse blik bekijkt. Hij vertelt over hoe zijn aanvankelijke verontwaardiging over 52 procent belasting op zijn salaris omslaat naar waardering voor het Nederlandse systeem om geld te verdelen over de samenleving. Maar hij laat ook zijn hevige teleurstelling doorklinken als blijkt dat winkels hier al om zes uur sluiten en op zondag al helemaal dicht zijn. “Terwijl juist dan mensen de tijd hebben om eens door de stad te struinen”, schrijft hij. “Zelfs in Amsterdam is er geen enkele zaak te vinden die 24 uur per dag open is.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Andermans werk

Geef een reactie

