Uit de oude doos

Adriaan van Iwaarden (2e links) uit Holland (MI) op familiebezoek in Rilland

Adriaan van Iwaarden (2e links) uit Holland (MI) op familiebezoek in Rilland

Deze foto’s zond Jan Weststrate uit Krabbendijke me onlangs toe. Het zijn afbeeldingen met zowel in Amerika als in Zeeland levende telgen van het geslacht Iwaarden.  De ouders van zijn opa Geert van Iwaarden waren Jan van Iwaarden en Kee Holland. “Zij gingen eind 1800 naar Amerika,  maar kwamen terug  rond het jaar 1890 toen mijn opa zo ongeveer 4 à 6 jaar was”, schreef hij. “Opa was de jongste van de broers. Adriaan, de oudste, is in Amerika gebleven. Volgens ons moet er nog een hele enclave Van Iwaardens in Amerika wonen.”

Bovenste foto is genomen toen Adriaan Iwaarden en ‘enkele anderen’ na de Watersnoodramp in 1953 vanuit Amerika op bezoek kwamen. Dit zijn de gegevens die Jan Weststrate me meestuurde. Met v.l.n.r. boven: Opa Gerard van Iwaarden  (‘opa Geert’),  Adriaan van Iwaarden  (‘nom Arjaen’ uit Amerika), Hendrik van Iwaarden (‘nom Eine’), Sien dochter van Hendrik (‘Siene van moe Diene’), een Burgerse vrouw  (vermoedelijk dochter van Ko Mechielse), Ko Mechielse (Uit Amerika, zoon van een slager in Rilland) en zwager van Adriaan van Iwaarden. De tweede boerse vrouw, met tas, was de echtgenoot van de heer Kok rechts onderaan. Op de voorgrond zittend: onbekende man, vermoedelijk de man van de burgerse vrouw, ome Kees van Iwaarden (schilder te Krabbendijke, nu 95 jaar), broer Ome Jan van Iwaarden uit Kootwijkerbroek en de heer Kok (molenaar te Krabbendijke en jaren lang brandweer-commandant).

 

Familie van Iwaarden
Familie van Iwaarden

 
Dit is nog een foto van de familie G. van Iwaarden en kinderen. V.l.n.r. boven:
Jan van Iwaarden. Later gehuwd met Cornelia (Ko) van Vliet. Onderwijzeres te Oostdijk
Cornelia ( Kee) van Iwaarden, Later gehuwd met Marien de Bat. Monteur
Helena C. (Lena) van Iwaarden Later gehuwd met Cornelis.F. Weststrate
Janna van Iwaarden. Later gehuwd met Daan de Bat. ( neef van Marien)
Cornelis.J. (Kees) van Iwaarden. Later gehuwd met Heleena Minnaard.
Opa Gerard van Iwaarden en zijn vrouw Dina Molhoek. 
In leven zijn nog Kees en Janna,  95 en 96 jaar.

13 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

13 Reacties op “Uit de oude doos

  1. Tineke van Iwaarden

    Hoi Lilian,

    Zoekend naar mijn voorgeslacht kwam ik jou tegen,en misschien kun jij me verder helpen. Ik ben op zoek naar een meneer de bruin die aan houtsnijden deed en in rilland woonde .Hij zal nu in de negentig zijn als hijnog leeft. Kun jij me helpen??

    Groeten Tineke

  2. Dag Tineke,
    Dat zal lastig worden, tenzij iemand dit leest die je verder kan helpen. Normaal concentreer ik me op Zeeuwen die naar Amerika zijn geëmigreerd. Succes met de zoektocht!

  3. Dag Lilian,

    Wat een verrassing om mijn familie op internet tegen te komen. Ik ben Jan van Iwaarden, kleinzoen van Gerard van Iwaarden en jongste zoon van Jan van Iwaarden de schilder uit Kootwijkerbroek. De getoonde foto’s zaten ook in de schoenendozen van mijn ouders. Mijn opa Gerard van Iwaarden heeft in 1958 veel bij ons in Kootwijkerbroek gelogeerd. Als 3 jarig jongetje heb ik bij opa op de knie vele verhalen gehoord over Amerika: hij was 3 toen hij vertrok en is weer 7 geworden in Nederland. Aanvankelijk zijn er 2 ooms gebleven. Een zus (Cornelia) is daar overleden: “werd weggevoerd op een platte kar en hebben ze nooit meer gezien”.

    Ik heb jaren gezocht in het buitenland of ik geen sporen kon vinden van van Iwaardens in Zuid Amerika.

    Toen ik mijn eerste internet aansluiting kreeg in 96/97 kwam ik een hele rits van Iwaardens tegen in Holland, Michican, USA. Heb toen contact gehad met John van Iwaarden wat en kleinzoon was van Adriaan van Iwaarden die zich in Holland in 1905 gevestigd had vanuit Buenes Aires.

    Het bezoek van Adriaan uit Holland, Mi was volgens mij in 1958. Hij is toen ook in Kootwijkerbroek geweest waar mijn ouders toen net woonden.

    Wil heel graag meer weten en heb bijzondere interesse in de tak in Amerika. Ik weet dat er een paar waren die doceerden op The Hope College in Holland, Mi.

    Groeten,

    Jan van Iwaarden

  4. Han de leeuw

    Tineke ik las je verhaal en als je leen de bruine bedoelt die boerekarretjes maakte die is overleden wij wonen in zijn huis en er wonen nog 2 zonen in Rilland.
    Er wonen geen de Bruin,s meer in Rilland
    Ik ken wel de van iwaarden’s want ik heb bij kees en zijn zoon gerard van iwaarden 25 jaar gewerkt.
    En met jan zijn vader heb ik ook gewerkt.
    leuk om zo iets te zien en te lezen.
    Han de leeuw

  5. hendrik van iwaarden

    zijn opzoek naar de fam. van iwaarden uit rilland
    Mijn vader marinus van iwaarden is daar geboren.
    dit is het enige wat ik weet en dat hij de watersnoot heeft over leeft mijn vader is jarig op 12 juni maar zijn geboorte jaar weet ik niet. graag zou ik in contact komen met de fam. van mijn vaders kant. wij wonen in nijkerk
    ik heb ook nog een broer en een aantal zussen
    deze zijn Elze-marie van Iwaarden,Tineke van Iwaarden,Harmke van Iwaarden,Marnix van Iwaarden, en Ester van Iwaarden en ik zit tussen Marnix en ester in qua leeftijd.

    Tevens ben ik op zoek naar mijn neefje die zou ook hendrik van Iwaarden heten.
    alvast bedankt allemaal voor het helpen

  6. Marijn van Iwaarden

    Graag zou ik beschikken over de e-mailadressen van bovengenoemden.
    Bij voorbaat dank,
    Marijn van Iwaarden

  7. Vincent van Iwaarden

    Mijn famillie woonde ook in zeeland en volgons mij nog een deel er van,
    Mijn opa Siegmund van Iwaarden verhuisde met zijn vrouw naar ede Sientje van Iwaarden, Ze hebben 4 kinderen gekregen : Irma van iwaarden Siegmund van Iwaarden Ronnie van Iwaarden en Cindy van Iwaarden, Siegmund is mijn vader, Het enigste wat ik weet is dat de oom van mijn vader cor van Iwaarden in duitsland woont, en dat hun ook nog een zus hebben Irma van iwaarden.

  8. Jannie Verheij-van Iwaarden

    |Beste mensen,

    Ik (jannie verheij-van iwaarden) ben in het bezit van de stamboom van het geslacht van iwaarden, die terug gaat tot poortvliet op het eiland tholen. Het gaat tot ong. 1500 terug. Tevens heb ik wat aanknopings punten gevonden waar ik niet mee uit de voeten kan.

  9. Dag Jannie. Bij deze mijn e-mailadres: jvi@iwaarden.nl. Graag zou ik in contact met je komen. Erg geïnteresseerd in de stamboom.

    Groeten,

    Jan van Iwaarden, Barneveld

  10. tineke van iwaarden

    Beste Marijn,

    Ik denk dat ik nog een brief van je heb liggen……mijn email ia tavandam@hotmail.com

    Tineke

  11. Hoi Tineke,

    Heb jij de stamboom van de familie van Iwaarden? Zou die graag willen hebben.

    Groeten,

    Jan van Iwaarden

  12. hendrik

    hoi Marijn

    mijn mail adres is iwaarden@hotmail.nl

    groeten hendrik van iwaarden
    uit nijkerk

  13. Wat leuk om dit zo te lezen zeg. Ik ben de kleindochter van Dirk van Iwaarden uit Stavenisse en Adriaan op de foto is denk ik zijn broer. Mijn opa is met de Zuiderzeewerken richting Wieringermeer gegaan met Adriaan en daar heeft hij mijn oma uiteindelijk ontmoet. Samen kregen ze 6 kinderen.
    Ik herinner mij de familiereünies nog in Stavenisse ieder jaar als jong meisje.

    Ik weet dat een achterneef bezig was met de stamboom en dat die tot in Frankrijk terug ging. Is die nog ergens aanwezig?
    Ook weet ik van de fam in Amerika, maar wij hadden daar geen contact mee.
    mijn email akkerbloempje@hotmail.com
    gr Bianca

Geef een reactie

