New York heeft wel iets van Zeeland

DIT ARTIKEL STOND EERDER IN PZC-UITBIJLAGE VAN DONDERDAG 14 MEI

Leendert van der Pool: From Trade Pier to Museum Pier

Leendert van der Pool: From Trade Pier to Museum Pier

Op het eerste gezicht lijken Zeeland en New York niets met elkaar gemeen te hebben. De eerste is een provincie met nog geen 400.000 inwoners, de tweede een metropool van meer dan 8,2 miljoen. Iedereen kent New York, maar wie kent nu Zeeland? Toch zijn er bindende factoren.

Neem nu de eilanden, het water, de bruggen en de pontjes die de eilanden die samen New York City vormen met elkaar verbinden. Het moet de Zeeuwen die door de eeuwen heen hier naar toe emigreerden een soort van thuisgevoel hebben gegeven. “Kunnen we daar niet eens wat mee in het kader van New York 400 jaar?”, vroeg de Middelburgse kunstenaar Leendert van der Pool vorig jaar aan Wilbert Weber, directeur van het maritiem museum MuZEEum in Vlissingen. Weber, altijd in voor een experiment, zag er wel wat in. Zo kwam het tot een culturele uitwisseling tussen Amerika en Zeeland.

Het begon met een tentoonstelling van de kunstenaarsclub van de Amerikaanse kustwacht, Cogap. Morgen wordt de

Thomas Taffe: To Sea at Dawn

Thomas Taffe: To Sea at Dawn

tweede tentoonstelling geopend. Het thema is de haven van New York: Contemporary Harbor of New York. Dit keer ging de uitnodiging naar leden van de Salmagundi Club, een van de oudste kunstenaarsorganisaties van de Verenigde Staten. De artiesten lieten zich inspireren door het water rondom eiland Manhattan, dat met bruggen en pontjes is verbonden met Long Island (Queens en Brooklyn), Staten Island, Roosevelt Island, The Bronx en New Jersey.

Anne Heywood liet zich met het werk ‘Waterway’ inspireren door de rol die het water speelt in verbindingen. ,,Het is een scène met parkeerplekken op Long Island. Heel in de verte zie je een miniatuur Vrijheidsbeeld. ‘Waterway’ verwijst naar het forensen van de Newyorkers. Door middel van de veren, de bruggen en de tunnels verbinden ze zich met elkaar.” Robert Pillsbury schilderde zijn bijdrage ‘East River Approach’ op zijn zeilbootje, tijdens de schemering. “Manhattan ziet er vanaf het water zo anders uit. Als je hier zeilt, ben je in een totaal andere wereld. De havens zijn natuurlijk, ze waren er al voordat de stad er was.” Tomas Picard liet zich inspireren door de Holland America Line. “In 1988 kwam ik terug van een cruise op een van de HAL-schepen.” Janet Cook won met haar werk ‘A thousand & 1000 nights’ een prijs van de Salmagundi Club. Het is de skyline van Manhattan, met een warme, vurige gloed. “Venetiaanse sferen”, legt ze uit. “Ik kwam net terug van Venetië en ik wilde het gevoel dat ik daar had erin leggen.”

Fotografe Bo Cass, die het Vrijheidsbeeld vanaf Battery Park vastlegde op een zwart-wit plaat, had te kampen met uitdagingen van juridische aard. “In de Verenigde Staten mag je vanwege de angst voor terrorisme niet fotograferen op bruggen. Vanaf de kant mag het wel, maar tijdens het werk werd ik wel met een schuin oog bekeken. Ik stond daar natuurlijk een tijdje, en dat zag er blijkbaar verdacht uit. Maar ja, ik wachtte tijdens de zonsondergang precies op het goede licht.”

Contemporary Harbor of New York, MuZEEum, Vlissingen, vrijdag 15 mei tot en met zondag 30 augustus.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uit de PZC

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s