Tucker heette eigenlijk Fokker

Het mysterie van William Tucker uit Burgh, waarover ik schreef in het Spectrum-artikel Zeeuwse Oesters gingen als hotdogs over de toonbank, lijkt te zijn opgelost.  Tucker, een van de eerste Zeeuwen die zich op Long Island (NY) vestigden om van de oesterteelt te leven, was de ‘stichter’ van het ‘Zeeuwse’  oesterdorp West Sayville. 

Ten westen van Sayville, op een paar kilometer van Oakdale, bouwde hij een huisje voor hem en zijn zwangere vrouw. De dokter, die langskwam voor controle, noemde het Tuckertown. Langzamerhand kwamen er meer mensen wonen. Het plaatsje bleef lang Tuckertown heten, totdat het een postkantoor kreeg en het werd omgedoopt in West Sayville.

Tuckers naam is veramerikaniseerd, zo wisten we. Maar zijn oorspronkelijke naam was ‘in de vergetelheid geraakt’. Die weten we nu ook: Willem Fokker. “Dat was de eerste bewoner van West Sayville”, meldt Nico Fokker in een reactie op het artikel. 

Ook Dies Martens uit Oudenbosch ging met de naam stoeien. “Die William Tucker liet me maar niet los en zie. Via zeeuwengezocht.nl vind ik een Willem Fokker uit Burgh, getrouwd met Maria den Boer in 1854 en in dat zelfde jaar emigreert een Willem Fokker met zijn vrouw naar New York. Dat moet hem wel zijn. En ook in die tijd had deze “expression” in het Engels dus ook al een scabreuze betekenis… Ik kan me voorstellen dat Willem voor een andere naam koos”, schrijft hij. ” Toen ik in 1963 een half jaar in Wiltshire woonde vertelde een taxichauffeur, die in de oorlog in Nederland had gevochten dat hij het Nederlandse woord ledikant zo prachtig had gevonden. Die Dutchmen sliepen er gewoon in! Four letter words had ik op de HBS niet gehad van pater Kengen. Maar daar leerde ik het snel.”

2 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

2 Reacties op “Tucker heette eigenlijk Fokker

  1. Ik ken nog zo’n situatie, met de Aaltense familie Fukkink die emigreerde naar Wisconsin. Die gaan nu als Fern door het leven :-)

Geef een reactie

