Tussen de Newyorkers

Manhattan

Manhattan

Zaterdagmorgen, station Goes. Koffer, weekendtas, laptop, handbagage en een lauwe, toch wel dure koffie zonder deksel in de hand. Nergens een lift of roltrappen.

Vrouw 1, nét op gehoorsafstand: “Tjongejonge, die heeft veel spullen bij zich.” Vrouw 2: “Ja, zou ze op wereldreis gaan?” Vrouw 1: “Misschien wel, ja.”

Nee hoor, geen hulp van de dames. Ze kijken en daar blijft het bij. Natuurlijk gaat het op de trappen  mis met de koffie, en binnen no-time zit de bagage onder.

Uren later, West 116th street in New York. Mijn vriend heeft me opgehaald en die helpt met de koffers. Beetje zoekend kijk we om ons heen.  “Mevrouw, zoekt u het hotel? Het is hier”, zegt een bewoner, zonder dat  er hem iets gevraagd wordt. “Dank u wel, meneer”, antwoord ik. U bent een echte heer, denk ik, maar ik zeg het niet want hij zou het niet begrijpen. Normaal toch?, vindt hij.

Yes! Ik ben weer in New York en het is hier zalig. Behulpzame mensen, die je aanspreken op straat als het nodig is. In mijn ervaring, een hele verademing met de afgelopen maanden in Nederland. De kamer in het appartement is super, het is klein, maar er is genoeg natuurlijk daglicht en dat is een luxe in een stad als New York City.  Er is een gedeelde keuken, die dagelijks wordt schoongemaakt en er is een wasmachine. Omdat het hier veel kleinschaliger is, is het beter dan de hostel.

Dit keer heb ik geen ingewikkeld reisschema of volgepakte agenda. Dit wordt voornamelijk vakantie en ook wat werk. Er moet namelijk een begin gemaakt worden met het boek en er zijn nog wat reportages die ik de vorige keer heb laten liggen.

Deze keer tijd ook voor vrienden, sightseeing en shoppen.  Zo waren we zondag in Central Park, crossten we maandag door Manhattan met een NY400 oranje fiets, hapten we haring in de Dutch Village bij Bowling Green Park, zocht ik de bakkerij van Mr Lee Lee op en zat ik gisteren, voor het eerst sinds maanden vanwege chronisch tijdgebrek, bij de kapper.  Natuurlijk bij de hipste kapper van het moment, Bumble and Bumble, want als je in New York bent, moet je het ook goed doen.

Het was een ervaring op zich. Er zijn kleedkamers, waar je jezelf in een hesje moet hijsen. Wie zijn haar laat verfen, moet zijn bovenkleding uitdoen, want anders komen er misschien klodders op. De enorme, altijd drukke salon heeft zelfs een café, waar je wacht op je beurt totdat de haarstylist je komt halen.  Die bespreekt wat er moet gebeuren en daarna wordt je naar de wasbakken geleid, waar een ‘hulpje’ je haar doet. Ik vermoed dat die hulpjes ook best kunnen knippen, maar dat ze nog in het trainingprogramma zitten. De eisen zijn hier hoog, de prijzen zijn er ook naar. De minst ervaren en dus goedkoopste haarstylist kost nog altijd 90 dollar voor een eenvoudige knipbeurt.

Geen celebrities gezien, hoewel ik op weg naar de kapper op de filmset van Sex and the City stuitte. Dikke rijen toeristen erom heen. Voor echte Newyorkers is dat natuurlijk de normaalste zaak van de wereld, hooguit irritant vanwege de verkeeropstoppingen, dus ik bleef niet hangen. Bovendien was er niet genoeg tijd want ik moest naar Bumble and Bumble.

Morgen zoek ik de Zeeuwse delegatie op, die ook in New York is. In het chique Waldorf Astoria is een NY400-bijeenkomst, waar ik ook bij kan zijn. Accreditatie zojuist geregeld, nette jurk ligt klaar.  Ben benieuwd, op onze website wordt door lezers vreselijk geklaagd over het nut van de reis, maar ik realiseer me dat daar veel mensen tussen zitten die overal over zeuren.

2 reacties

Opgeslagen onder Dagboeknotities

2 Reacties op “Tussen de Newyorkers

  1. Peter Heerens

    Hallo Lilian,

    Kom je nog op de koffie in USAG Fort Hamilton?

    Greetings,

    Peter @ The Narrows

  2. We gaan zondag naar Governor’s Island, maar daar vinden we jou waarschijnlijk niet? Het wordt waarschijnlijk ergens volgende week. Wanneer ben je in het fort?

Geef een reactie

