Klein West-Afrika en bedwants avonturen

Zoals ik al eens meldde, heb ik deze keer qua overnachtingen gekozen voor een experiment: een eigen kamer in een appartement dat ik deel met een groot aantal andere reizigers. Zeg maar, een hostel in het klein. Het is gevestigd aan West 116th St, net als L-Hostels, waar ik vorige keer verbleef, in Harlem. Het is maar een paar blokken verderop, maar wie de hoek om wandelt, vindt een wereld van verschil. Deze straat mag gerust Klein West-Afrika genoemd worden. Hier in de straat bakken de vrouwen de kleine oliebollen die je ook in Mali als ontbijt krijgt, loopt iedereen in kleurige Afrikaanse kostuums rond en houden de mannen ’s avonds in plastic stoelen op de stoep hun theekransje. Iedere dag word ik gewekt met de vrolijke muziek van Ali Farka Touré en andere griot-grootheden uit West-Afrika.

Het appartement. Ja, ik had beloofd erover te vertellen en nu is misschien wel een goede tijd. Deze accommodatie zou een prima kwaliteit/prijsverhouding bieden als er niet van alles mis is. De internetverbinding is overigens goed. Kamer: klein, gezellig, zonlicht, frisse lucht. De woonkeuken is groot, er is tv, banken en een eettafel. Maar er zijn te weinig pannen, slechts een van de afstandsbedieningen werkt een beetje, het slot van de voordeur is bijna onmogelijk te openen, de droger en de vaatwasser werken niet. De stoppen zitten toevallig in mijn kamer, dus nu heb ik bijna elke dag monteurs in mijn kamer. Alleen repareren, ho maar.

De afgelopen dagen kreeg ik steeds meer last van rode, jeukende bultjes over mijn hele lichaam. En gisteravond zag ik ineens van die hele platte, rode beestjes over mijn bed lopen. In Europa zijn ze nog niet zo wijdverbreid als in New York, daarom wist ik niet wat er aan de hand was, maar inmiddels ben ik erachter: bedbugs oftewel bedwantsen.  Beten van bedwantsen schijnen niet gevaarlijk te zijn, maar irritant zijn ze wel. En nu is mijn hele kamer behandeld en schoongemaakt. Een paar uur lang mocht ik niet naar binnen. Al mijn kleren zijn vandaag gewassen door de wasserette op de hoek.

Zou ik hier een volgende keer terugkomen? Op dit moment zeg ik van niet, maar wie weet hoe de eigenaar de komende dagen om zal gaan met de klachten. Het eindoordeel volgt dus.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Geef een reactie

