Een exclusief biertje

Yuengling Lager in de oesterbar van Oyster Bay (NY) Met weemoed kijk ik alweer terug op mijn tijd in The States. Al reizend zocht ik niet alleen naar Zeeuwse sporen, maar leerde ik ook allerlei Amerikaanse bieren kennen. Aardige bartenders en slijterij-eigenaren hielpen me aan bieren met namen als Blue Moon, Sirius en Flying Dog. En anders dan wij Nederlanders meestal denken, zijn die bieren dus goed! Natuurlijk is Budweiser niet lekker, maar van Heineken word ik ook niet koud of warm. Overal aan de Oostkust (en waarschijnlijk ook elders in het land, maar daar was ik dan weer niet) zijn brouwerijtjes te vinden, net zo charmant als brouwerij ’t IJ in Amsterdam  of Emelisse in Kamperland.

Het tot nu toe interessantste biertje dat ik tegenkwam is die van Yuengling, de *oudste* brouwerij van Amerika uit Pottsville in de staat Pennsylvania. Lekker, fris, zoet maar niet té. Ik ben niet de enige liefhebber overigens. Om het merk een beetje exclusief te houden, mag Yuengling alleen in Pennsylvania en de Amerikaanse staten ten oosten daarvan verkocht worden. Regelmatig lees ik daarom op Facebook van mensen uit de staten in het Midwesten, die hun achterbak volladen met kratjes voor zichzelf of om uit te delen aan vrienden en familie.   

Ja, ook ik heb het geprobeerd, moet ik bekennen, om Yuengling naar Nederland te ‘smokkelen’.  Maar met die huidige regels op de luchthavens is dat echt onmogelijk geworden. Alles wat vloeibaar is in de handbagage komt niet meer door de poortjes, he. En wat flesjes tussen de kleren in de koffer doen, wat dan weer wel mag, durf ik niet uit angst voor lekkage. Wel eens gezien hoe ze met onze koffers smijten op de vliegvelden? Mijn prachtig bestickerde gele Samsonite rolde de laatste keer danig gehavend op de bagageband in de aankomsthal van John F. Kennedy Airport.

Bijna werd ik helemaal blij toen iemand me erop wees dat in september een Amerikaans bierencafé in Amsterdam met de naam Beer Temple was geopend. Ik ben ook best blij, trouwens. In december moet ik toch in Amsterdam zijn, dus drie keer raden waar ik dan een biertje ga halen. Maar geen Yuengling op de bierenlijst he. Ze blijven strikt in hun exclusiviteitsbeleid. Maar ik heb ze door. Het is een teken, dat ik weer eens moet nadenken over een reisje naar het oosten van de VS.

Reclame voor Yuengling in Harlem, New York City

5 reacties

Opgeslagen onder Column

5 Reacties op “Een exclusief biertje

  1. Ik zal straks eens kijken of mijn slijter ze heeft, ’t is al een poos geleden dat ik een Yuengling geproefd heb. De laatste was in Alabama.
    Zal ik er ééntje koud zetten voor je?

  2. remi

    Is Yuengling ergens in NL te krijgen?

  3. Niet dat ik weet, maar als je het vindt mag je me waarschuwen.

  4. Marco

    Ik heb net 4 maanden in PA gewoond voor mijn werk, en ik mis mijn biertje ook :-) Sam Adams uit Boston vind ik ook zo lekker

Geef een reactie

