De Lijsers verbreken de stilte

“Wat is het stil rond je weblog”, hoor ik van diverse kanten. Ja, dat was het en volkomen onbedoeld. December was een verschrikkelijk drukke maand op de redactie, van kerst of oud en nieuw vieren is het eigenlijk niet echt gekomen. Daarnaast was ik nog even ziek. Bovendien ben ik kort geleden samen met collega Maurits Sep begonnen aan nog een internetproject: de weblog Oranje Boven, in de aanloop van het bezoek van de koningin op 30 april aan Zeeland. Maar, een nieuw decennium begint natuurlijk met goede voornemens. Ik ga er weer tegenaan, want er is genoeg te melden.

Ton van HeusdenZo kreeg ik onlangs een mailtje van Ton van Heusden, die veel genealogisch onderzoek verricht naar zijn en zijn vrouws familie. Tegelijkertijd houdt hij een database bij met emigranten die vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Amerika zijn geëmigreerd.  Ton bleek te zijn benaderd door iemand die op zoek is naar De Lijzer / De Kok nazaten in Canada. En aangezien ik eind maart vorig jaar, toen ik nog volop aan het reizen was, namens Peter de Lijser een oproep had gedaan voor een De Lijser-reünie in Cadzand op 14 juni 2011, kwam hij bij mij terecht. Volgt u me nog?

Volgens Peter stammen ALLE families met de achternamen: de Lijser, de Leijser, de Lijzer, de Leijzer en in de USA: DeLyser, DeLyzer, DeLeyser en DeLeyzer van twee stamouders af: Isaac (de) Liser en Anna Aluyck, een ’jongeman afkomstig uit het kanton Bern in Zwitserland en een uit Mark-Calis (Frankrijk) afkomstige hugenote’, die bijna 300 jaar geleden met elkaar in het huewelijk traden. 

Tons site heet Zeeuwengevonden, ongetwijfeld een woordspeling op de site van het Zeeuws Archief, Zeeuwengezocht. Ton heeft aangegeven dat hij graag mee wil helpen aan het vinden van nog meer De Lijsers.  Er staan al een paar in zijn database, zoals De LijserDe LijzerDe Lyser en Delyser.  “Ik ben niet erg sterk in onderzoek in Canada. Maar in Ontario in de omgeving van Merlin en Chatham zitten negen families De Lyser, waarvan ik meer informatie tracht te verzamelen”, schrijft hij.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Oproep

Geef een reactie

