Van Grijpskerke naar Salt Lake City

Familie van Horssen

Het was alweer enkele maanden geleden, om precies te zijn op The American Day in Vlissingen op zaterdag 11 juli 2009, dat Marnel Jeras uit Middelburg me aansprak over haar familie, die meer dan vijftig jaar geleden van Grijpskerke naar Amerika emigreerde. Op de foto die ze me later stuurde, poseert de familie van Horssen net voor hun vertrek.

Ze vestigden zich in Salt Lake City in de staat Utah en daar hebben ze, samen met vele andere Zeeuwse immigranten, een kerk gesticht, vertelde ze me.  De Zeeuwse namen die Marnels moeder zich nog herinnert zijn Van Horssen (foto), Davidse en Vreeke. Op de website van de First Christian Reformed Church is tegenwoordig niet al teveel meer te ontdekken van deze Zeeuwse afkomst, maar Marnel heeft me wel aan enkele adresgegevens geholpen waar ik misschien in de nabije toekomst wel wat mee kan.  Haar nichtje Marian was namelijk tien jaar toen ze emigreerde en weet nog heel veel van die tijd. “Ze spreekt ook nog Zeeuws”, zegt Marnel.

De artikelen-serie in Spectrum moge dan zijn afgelopen, nog altijd werk ik aan mijn boek, ook al vertel ik daar niet al teveel over. Het boek wordt uitgebreider dan alles wat er toe nu toe in de krant heeft gestaan, dus wie weet. Mocht ik nog op interessant materiaal stuiten, dan kan het zomaar kunnen dat ik een hoofdstukje aan het boek toevoeg. Tips zijn dus nog altijd welkom, wil ik maar even zeggen.

2 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

2 Reacties op “Van Grijpskerke naar Salt Lake City

  1. GF.Koskamp van Horssen

    Hallo
    Ik zocht naar mijn naam op internet en zag deze blog.Geweldig leuk,want deze fam.van Horssen is mijn familie.We zijn voor het eerst bij hen op vakantie geweest in 2009.In Salt Lake City.Hun vader was een broer van mijn vader.Groetjes Mevr.GF.Koskamp van Horssen

  2. Beppie Koskamp van Horssen

    Hallo, jammer dat er helemaal geen reactie is gekomen op mijn schrijven. Wij zijn inmiddels al een paar naar UTAH geweest en onze familie ontmoet. Eind van het jaar gaan we weer er heen. Geef eens reactie en misschien meer informatie voor mijn nicht Marjan.

Geef een reactie

