Van Gogh in Ellesdiek?

 De ontdekking van een nieuwe Van Gogh van deze week deed me herinneren aan een mailtje dat Dies Martens me maanden geleden stuurde. Mogelijk kon ik in Hightstown (NJ) op zoek naar de eigenaar van deze tekening, waarop de handtekening van Van Gogh zou staan. Ik heb er met name door tijdgebrek niets meer mee gedaan, maar het zou me niets verbazen als andere lezers meer informatie kunnen verstrekken. Op deze blog is wel eens vaker op wonderlijke wijze informatie boven water gekomen.

“Jaren geleden liep ik in het Zeeuws Archief een Amerikaan met de naam John Shaw tegen het lijf die aan het leuren was met een foto”, schreef Dies me. “Het was volgens hem van een schilderij van Vincent van Gogh en hij was verwezen naar Zeeland omdat sommigen er iets Zeeuws in zagen. Men dacht aan Tholen. Maar volgens mij moet het het haventje van Borssele of Ellesdiek zijn met aan de ‘overkant’ het silhouet van Terneuzen. In mijn jeugd heb ik dit beeld veel op mijn netvlies gehad. Het raderbootje doet ook veel aan de veerboten denken die in die jaren over de Schelde voeren.”

“In het Van Gogh museum was zijn claim al van de hand gewezen maar dat doen ze ritueel met elke ‘vermeende’ Van Gogh. Van Gogh heeft nog een tijdje in Antwerpen gewoond (rond 1880) en wat is er op tegen dat hij een uitstapje langs de Westerschelde heeft gemaakt? Op de kleurenfoto die de Amerikaan bij zich had was duidelijk de handtekening van Vincent te zien. Misschien leeft die John Shaw niet meer maar in mijn herinnering had hij een ‘winkel’ in schilderijen. Ik blijf benieuwd naar het wedervaren van de Bevelandse Van Gogh.” Bij deze!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties, Oproep

Geef een reactie

