Slapen in een eigen kamertje bij mensen thuis

In een van de vorige berichten op deze blog, Betaalbare kamers in New York City, had ik beloofd nog eens iets te vertellen over de website Airbnb. In mijn eeuwige zoektocht naar goedkope, maar kwalitatief goede overnachtingsmogelijkheden, stuitte ik ooit eens op deze site. Ik geloof door een artikel van Matt Gross, die op de reiseditie van de New York Times website regelmatig bijdragen levert. Afgelopen weekeinde schreef hij over een weekje San Francisco met zijn peuter en ook deze keer had hij weer een kamer geregeld via Airbnb. “San Francisco staat bekend als de vierde duurste stad van de States. Waarom hotelprijzen betalen als je ook bij mensen thuis een overnachting kunt regelen? De prijs voor een overnachting is goedkoper, je kunt gebruik maken van voorzieningen als een keuken en je ziet een plek meer vanuit het perspectief van de locals”, zo redeneert hij.

Zijn betoog haalde mij over eens langs deze manier een kamer te vinden. Zo had ik de laatste keer in Brooklyn een studiootje gehuurd in Clinton Hill, vlakbij Fort Greene voor 100 dollar per nacht. Dat lijkt geen koopje, maar dat is het wel voor NYC! Zeker als je daarbij vanaf de vijfde verdieping het geweldige uitzicht op de skyline van Manhattan meerekent. Veel hotelkamers in Manhattan, ook de duurdere, kijken uit op een blinde muur. In Philadelphia hadden we een kamertje bij uiterst vriendelijke mensen thuis voor maar 40 dollar per nacht. En daarvoor kregen we goede tips om de stad te bekijken, hele gezellige gesprekken en een geweldig homemade ontbijt.  Lisa bakte erop los: carrotcake, muffins, pizza… Volgens mij zat het niet in de prijs begrepen, maar ze bleven ons overstelpen met vers fruit, thee en koffie. Geen moment kregen we overigens het idee dat we op elkaars lip te zaten. Bij Lisa en Eric zit dat gastvrije er gewoon ingeslepen, ze weten niet beter of zo hoort het.

De thuishaven van Airbnb is San Francisco. Daar begon het allemaal in oktober 2007, er werd een grote conferentie gehouden en alle hotels waren volgeboekt. Huisgenoten Joe Gebbia and Brian Chesky bedachten toen dat ze hun eigen stekkie best beschikbaar konden stellen, een bescheiden ontbijtje erbij en wat lokale gastvrijheid en dat alles leverde dan ook nog wat extra inkomsten op en hopelijk ook wat nieuwe vrienden. Met hun vriend en computer wizzkid Nathan Blecharczyk zetten ze een website op en ze wierven inderdaad enkele gasten.  “Het bleek dat er heel wat mensen op zoek waren naar oprechte gastvrijheid en een plek om te slapen waar de M&M’s geen 6 dollar per zakje kosten”, schrijven ze op hun website. En dus besloten ze hun site zo in te richten dat ook andere mensen hun bed/futon/kamer/appartement/hele woning ter beschikking van gasten kunnen stellen.

Een kleine olievlek, zo bleek. Inmiddels hebben ze overal over de wereld wel slaapplekken beschikbaar. NYC is denk ik nu net zo groot als San Francisco… Ook in Amsterdam zitten mensen die hun kamers aanbieden, hoewel er ook professionele B&B’s tussen zitten. Dat vind ik dan weer een beetje jammer, maar goed je vist ze er wel uit. Zeeland is nog onderbelicht, dus nu ik denk er zelfs over mijn eigen logeerkamertje eens op de site te zetten. Het lijkt me wel gezellig, gasten van over de hele wereld ontvangen en die wegwijs maken in Zeeland. Vrienden of kennissen die ik rondleid door Zeeland zeggen het wel eens: je zou zo gids kunnen zijn in je eigen provincie. Ik vraag me alleen af hoe dat belastingtechnisch gaat in Nederland. Komen ze dan ook straks bij mij langs voor die paar centen, net zoals bij de verkopers van jam en appels van eigen oogst langs onze plattelandsweggetjes?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dagboeknotities

Geef een reactie

