Betaalbare kamers in New York City

Weet jij een goed en betaalbaar hotel in New York? is een vraag die ik regelmatig hoor.  Nou heb ik al wel eens eerder geschreven over vakantievieren met een krap budget op Manhattan, en ik verwijs er nog altijd naar, maar in deze stad verandert alles in een hoger tempo dan elders. Zo was ik vorig jaar februari nog lovend over L-Hostels in Harlem, maar inmiddels ben ik iets minder enthousiast.

L-HostelsHet is nog steeds een goed hostel hoor. De kamers, badkamers en bedden zijn uitstekend,  ik hou van de keuze voor een modern en strak interieur en ik ben zeer gecharmeerd van de buurt, met de prachtige brownstone gebouwen (die naar verluidt zijn gebouwd naar het model van de Amsterdamse grachtenpanden), Central Park, het beroemde Apollo Theater, de vermaarde jazzclubs en niet te vergeten de bakkerij/coffeeshop/soepkeuken van Mr. en Ms Lee Lee in de buurt.

De minpunten: omdat het hostel goede reviews krijgt is het er overvol. Die zen-banken op de foto’s van de website? Vergeet het, altijd bezet. Koken in de keuken? De boodschappen in de koelkast worden door iedereen verplaatst, dus voorraden bewaren is een onbegonnen zaak.  En daar is op zich wel mee te leven, maar: waar ze vorig jaar omstreeks deze tijd 65$ vroegen voor een prive-kamer met eigen badkamer,  is dat tegenwoordig 110$ excl. 14,75 procent NYC-belasting, met gedeelde badkamer. Dat is net zoveel als een hotel of B&B.

Tijd om eens verder te kijken, dus. De laatste weken heb ik enorm veel gesurfd, op zoek naar een betaalbare, maar toch niet al te primitieve accommodaties in New York. Daarbij wilde ik ook nog eens in een leuke buurt zitten, moesten de beoordelingen  bijna zonder uitzondering goed zijn en ben ik bij iedere mogelijke melding van bedwantsen afgehaakt.  In de prijsklasse 100 à 130 $ is er best veel goeds te vinden. Wie een hotelkamer deelt, komt uit op 50 tot 70 $ p.p., day is nog steeds acceptabel. Bedenk wel dat er bij de meeste hotels nog 14,75 procent NYC belasting over gaat.

Spotgoedkoop en New York gaan helaas slecht samen. Tarieven gaan al snel vanaf 200$ per nacht voor een donker, krap kamertje in een vaag hotel. Maar ook voor wie echt niet in een stapelbedje wil slapen tussen snurkende, stinkende of onverstaanbare medegasten (haha, het is echt niet overal zo heel erg hoor) is er echt wel wat. Veel mensen prijzen de kamers van het Lutherse Seafarer’s International House aan. Kamers zonder fratsen, maar schoon, personeel heel correct, een onverslaanbaar goede locatie (hoek East 15th Street en Irving Place), sommige hebben eigen badkamers en de prijs is heel scherp. Hoe scherp, ben ik niet achter gekomen. Ik schat tussen de 80 en 100$ per kamer, maar voor een exacte prijs moet je bellen.

De New York Inns Hotel Group is ooit gestart door twee broers die op zakenreis in New York strandden en geen fatsoenlijk hotel konden vinden voor een redelijke prijs. Wat er aanbod was, was of vol, of veel te duur. Gat in de markt, dachten ze. En dus kochten ze verlaten brownstones op en lieten die verbouwen als hotel. De hotels zitten op goede locaties (Upper West Side, Union Square) en de kamers zijn circa 89 $ per nacht (in februari).

Voor wie graag rond Times Square zit (waar ik zelf niks van begrijp, want dit is het meest toeristische en dus minst authentieke stuk van New York) is er The Big Apple Hostel. Stapelbedjes in een zaal vanaf 30$, privekamers vanaf 110$. Het ziet er niet stijlvol uit, maar de gasten die er hebben gelogeerd zijn laaiend enthousiast.

In bijna dezelfde buurt als L-Hostels is Harlem Flophouse te vinden, voor 100$ p.k.p.n. Omdat deze buurt tegen Columbia University aanschurkt, een Ivy League universiteit, is dit deel van de  buurt wel anders van karakter dan de rest van Harlem. ‘Wit Harlem’, noemen de Newyorkers dit stukje stad dan ook.  De B&B zonder breakfast ziet er stijlvol, kleinschalig en persoonlijk uit.

Een Pippi Langkous-achtig hotel zit in de Lower East Village en heet Bed and Coffee, vanwege dat ze er geen ontbijt maar alleen koffie serveren.  De kamers hebben alle een thema, zoals de Treehouse of The Dutch Room of Observatory. Ze zijn redelijk klein, maar de gedeelde ruimtes zijn ruim en comfortabel. Fietshuur, leenparaplu’s en iPod-dockingstations zitten in de prijs, die varieert van 115 (1 persoonsk.) tot 170 (4 persoonsk.) $,  begrepen. De prijzen zijn ook inclusief alle belastingen.  

Chelsea is een hippe buurt, en daar zitten drie aardige opties. Het Chelsea Star Hotel heeft van allerlei soorten accommodatie,  stapelbedden op een slaapzaal (30$), basiskamers met gedeelde badkamers (79 tot 130$), luxe met eigen badkamer (189-229$) en appartementjes met kitchenettes voor 4 tot 6 personen (269 tot 309$).  Sommige kamers kregen thema’s mee als Saturday Night Fever, Betty Boop of Madonna. De Chelsea Lodge vraagt 129$ voor een kamer, maar dat is wel met een prive televisie en eigen badkamer. En dan is er nog The Colonial House Inn, dat dit jaar 25 jaar bestaat en door diverse reisgidsen (Trotter of Le Guide Routard, Frommer’s, Lonely Planet, NY Times en Time Out) wordt aangeraden.  Prijzen vanaf 130$ voor een economy room, maar er zijn wel package deals, zoals het jubileumpakket van vier nachten, incl. een Metrocard (onbeperkt o.v.), ontbijt, glas champagne en fles wijn op de kamer en een driegangendiner in een plaatselijk restaurant (vanaf 520$ voor het hele pakket).

De lijst doet vermoeden dat ik niet alleen voor anderen bezig ben geweest, en ja, inderdaad er zijn weer plannen voor een nieuwe verblijf. Tien dagen in februari dit keer, nog net voor de gemeenteraadsverkiezingen, knijp ik er nog even tussen uit.  Ik ben er deze keer puur voor mezelf en de liefde. Overigens heb ik geen van deze hotels/hostels/B&B’s geboekt. De laatste dagen ben ik in een ander avontuur gestapt: een kamer huren bij een particulier in huis via een netwerkwebsite, Airbnb. Betaalbaarder, spannender en leuker. Maar hierover later meer.

2 reacties

Opgeslagen onder Dagboeknotities

2 Reacties op “Betaalbare kamers in New York City

  1. milou

    hallo,
    ben je misschien ook op de hoogte over huisvestigingen voor studenten.
    een vriendin en ik zijn van plan 6 maanden naar New York te komen.
    ik heb mijn email ingevult hieronder dus hoopelijk stuur je me snel een reactie via de mail.
    Alvast bedankt Milou

  2. Beste Milou, mijn informatie daarover is te oud om van enig nut te zijn. Het enige dat ik je kan aanraden is Craig’s List. Daar bieden heel veel mensen huisvesting aan. Succes!

Plaats een reactie